Kognitivní schopnosti u plazů: individuální schopnost učení vs. mezidruhové srovnání
Cognitive abilities in reptiles: individual learning ability vs. interspecies comparison
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/181144/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181144Identifiers
Study Information System: 253290
Collections
- Kvalifikační práce [19598]
Author
Advisor
Consultant
Frýdlová, Petra
Referee
Kverková, Kristina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology
Department
Department of Zoology
Date of defense
29. 5. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kognice u "plazů", srovnávací přístup, numerické schopnosti, prostorové učení, diskriminační učení, reverzní učení, "problem-solving" úlohy, sociální učení, operantní podmiňováníKeywords (English)
cognition in "reptiles", comparative approach, numerical abilities, spatial learning, discrimination learning, reversal learning, "problem-solving" tasks, social learning, operant conditioningKognitivní schopnosti "plazů" byly dlouho opomíjeným tématem ve srovnání s výzkumem kognice u dalších dvou skupin tetrapodů - savců a ptáků. V poslední době se však poměrně hojně začaly objevovat práce, které testují vybrané aspekty různých kognitivních schopností právě u "plazů". V této práci byly identifikovány jednotlivé typy zkoumaných kognitivních úloh (zaměřených na numerické schopnosti, prostorové učení, reverzní učení, vizuální diskriminaci, sociální učení, "problem-solving" či operantní podmiňování) a dále podrobně rozebrány metody jejich testování u "plazů". Následně byly pro přehlednost v rámci parafyletické skupiny "plazů" vymapovány dané kognitivní schopnosti pro jednotlivé čeledi (i konkrétní druhy) na fylogenetický strom. Obecným problémem byl v některých pracích menší počet testovaných jedinců (minimum 1, maximum 559, medián 15) vzhledem k často velkému počtu studovaných faktorů (minimum 1, maximum 14, medián 4) a široké interindividuální variabilitě v kognitivní performanci. Ačkoliv množství prací o kognitivních schopnostech "plazů" v posledních deseti letech stoupá, kvalitativní analýza naznačuje výskyt jednodušších typů kognice. Kvantitativní či fylogenetickou analýzu kognitivních schopností "plazů" zatím znemožňuje malé taxonomické pokrytí a nesjednocená metodika testování. Nyní...
The cognitive abilities of "reptiles" have long been a neglected topic compared to research on cognition in two other groups of tetrapods - mammals and birds. Recently, however, studies testing selected aspects of various cognitive abilities in "reptiles" have become quite abundant. In this thesis, the different types of cognitive tasks studied were determined (focusing on numerical abilities, spatial learning, reversal learning, visual discrimination, social learning, "problem-solving" or operant conditioning) and then the methods of testing them in "reptiles" were discussed in detail. Subsequently, within the paraphyletic group "reptiles", the given cognitive abilities for each family (and specific species) were mapped with respect to their phylogeny. A general problem in some studies was the smaller number of subjects tested (minimum 1, maximum 559, median 15) relative to the often great number of factors studied (minimum 1, maximum 14, median 4) and the wide interindividual variability in cognitive performance. Although the amount of work on the cognitive abilities of "reptiles" has been rising over the last decade, qualitative analysis suggests the presence of simpler types of cognition. A quantitative or phylogenetic analysis of "reptilian" cognitive abilities has so far been precluded by low...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Pojmové mapy a jejich využití v učení vysokoškolských studentů
Defence status: DEFENDEDZůnová, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 24. 5. 2017This thesis presents concept maps as an alternative tool for learning of adult university students. The theoretical part explains the changes in the ability to learn of these adult students. The thesis presents basic ... -
Continuing Beginner Learners in Adult EFL Classes
Defence status: DEFENDEDMihulková, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 30. 5. 2014Tato práce řeší otázky výuky věčných začátečníků v kurzech anglického jazyka pro dospělé. Zaměřuje se na popis faktorů, jež mohou mít vliv na stagnaci procesu učení u této skupiny žáků, a snaží se zjistit, do jaké míry se ... -
Střední odborné školy a střední odborná učiliště jako centra celoživotního učení
Defence status: DEFENDEDMoravcová, Miroslava (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 20. 5. 2014