Zobrazit minimální záznam

Cognitive abilities in reptiles: individual learning ability vs. interspecies comparison
dc.contributor.advisorLandová, Eva
dc.creatorVíšková, Linda
dc.date.accessioned2023-07-24T23:58:49Z
dc.date.available2023-07-24T23:58:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/181144
dc.description.abstractThe cognitive abilities of "reptiles" have long been a neglected topic compared to research on cognition in two other groups of tetrapods - mammals and birds. Recently, however, studies testing selected aspects of various cognitive abilities in "reptiles" have become quite abundant. In this thesis, the different types of cognitive tasks studied were determined (focusing on numerical abilities, spatial learning, reversal learning, visual discrimination, social learning, "problem-solving" or operant conditioning) and then the methods of testing them in "reptiles" were discussed in detail. Subsequently, within the paraphyletic group "reptiles", the given cognitive abilities for each family (and specific species) were mapped with respect to their phylogeny. A general problem in some studies was the smaller number of subjects tested (minimum 1, maximum 559, median 15) relative to the often great number of factors studied (minimum 1, maximum 14, median 4) and the wide interindividual variability in cognitive performance. Although the amount of work on the cognitive abilities of "reptiles" has been rising over the last decade, qualitative analysis suggests the presence of simpler types of cognition. A quantitative or phylogenetic analysis of "reptilian" cognitive abilities has so far been precluded by low...en_US
dc.description.abstractKognitivní schopnosti "plazů" byly dlouho opomíjeným tématem ve srovnání s výzkumem kognice u dalších dvou skupin tetrapodů - savců a ptáků. V poslední době se však poměrně hojně začaly objevovat práce, které testují vybrané aspekty různých kognitivních schopností právě u "plazů". V této práci byly identifikovány jednotlivé typy zkoumaných kognitivních úloh (zaměřených na numerické schopnosti, prostorové učení, reverzní učení, vizuální diskriminaci, sociální učení, "problem-solving" či operantní podmiňování) a dále podrobně rozebrány metody jejich testování u "plazů". Následně byly pro přehlednost v rámci parafyletické skupiny "plazů" vymapovány dané kognitivní schopnosti pro jednotlivé čeledi (i konkrétní druhy) na fylogenetický strom. Obecným problémem byl v některých pracích menší počet testovaných jedinců (minimum 1, maximum 559, medián 15) vzhledem k často velkému počtu studovaných faktorů (minimum 1, maximum 14, medián 4) a široké interindividuální variabilitě v kognitivní performanci. Ačkoliv množství prací o kognitivních schopnostech "plazů" v posledních deseti letech stoupá, kvalitativní analýza naznačuje výskyt jednodušších typů kognice. Kvantitativní či fylogenetickou analýzu kognitivních schopností "plazů" zatím znemožňuje malé taxonomické pokrytí a nesjednocená metodika testování. Nyní...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectcognition in "reptiles"en_US
dc.subjectcomparative approachen_US
dc.subjectnumerical abilitiesen_US
dc.subjectspatial learningen_US
dc.subjectdiscrimination learningen_US
dc.subjectreversal learningen_US
dc.subject"problem-solving" tasksen_US
dc.subjectsocial learningen_US
dc.subjectoperant conditioningen_US
dc.subjectkognice u "plazů"cs_CZ
dc.subjectsrovnávací přístupcs_CZ
dc.subjectnumerické schopnostics_CZ
dc.subjectprostorové učenícs_CZ
dc.subjectdiskriminační učenícs_CZ
dc.subjectreverzní učenícs_CZ
dc.subject"problem-solving" úlohycs_CZ
dc.subjectsociální učenícs_CZ
dc.subjectoperantní podmiňovánícs_CZ
dc.titleKognitivní schopnosti u plazů: individuální schopnost učení vs. mezidruhové srovnánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-05-29
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId253290
dc.title.translatedCognitive abilities in reptiles: individual learning ability vs. interspecies comparisonen_US
dc.contributor.refereeKverková, Kristina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enBiologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKognitivní schopnosti "plazů" byly dlouho opomíjeným tématem ve srovnání s výzkumem kognice u dalších dvou skupin tetrapodů - savců a ptáků. V poslední době se však poměrně hojně začaly objevovat práce, které testují vybrané aspekty různých kognitivních schopností právě u "plazů". V této práci byly identifikovány jednotlivé typy zkoumaných kognitivních úloh (zaměřených na numerické schopnosti, prostorové učení, reverzní učení, vizuální diskriminaci, sociální učení, "problem-solving" či operantní podmiňování) a dále podrobně rozebrány metody jejich testování u "plazů". Následně byly pro přehlednost v rámci parafyletické skupiny "plazů" vymapovány dané kognitivní schopnosti pro jednotlivé čeledi (i konkrétní druhy) na fylogenetický strom. Obecným problémem byl v některých pracích menší počet testovaných jedinců (minimum 1, maximum 559, medián 15) vzhledem k často velkému počtu studovaných faktorů (minimum 1, maximum 14, medián 4) a široké interindividuální variabilitě v kognitivní performanci. Ačkoliv množství prací o kognitivních schopnostech "plazů" v posledních deseti letech stoupá, kvalitativní analýza naznačuje výskyt jednodušších typů kognice. Kvantitativní či fylogenetickou analýzu kognitivních schopností "plazů" zatím znemožňuje malé taxonomické pokrytí a nesjednocená metodika testování. Nyní...cs_CZ
uk.abstract.enThe cognitive abilities of "reptiles" have long been a neglected topic compared to research on cognition in two other groups of tetrapods - mammals and birds. Recently, however, studies testing selected aspects of various cognitive abilities in "reptiles" have become quite abundant. In this thesis, the different types of cognitive tasks studied were determined (focusing on numerical abilities, spatial learning, reversal learning, visual discrimination, social learning, "problem-solving" or operant conditioning) and then the methods of testing them in "reptiles" were discussed in detail. Subsequently, within the paraphyletic group "reptiles", the given cognitive abilities for each family (and specific species) were mapped with respect to their phylogeny. A general problem in some studies was the smaller number of subjects tested (minimum 1, maximum 559, median 15) relative to the often great number of factors studied (minimum 1, maximum 14, median 4) and the wide interindividual variability in cognitive performance. Although the amount of work on the cognitive abilities of "reptiles" has been rising over the last decade, qualitative analysis suggests the presence of simpler types of cognition. A quantitative or phylogenetic analysis of "reptilian" cognitive abilities has so far been precluded by low...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantFrýdlová, Petra
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV