Konverzační pravidla používaná při výslechu dětí
Ground rules used in child interviews
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179753Identifiers
Study Information System: 238355
Collections
- Kvalifikační práce [24980]
Author
Advisor
Referee
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
9. 2. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konverzační pravidla|protokoly|rozhovor|výslech|vyslýchající|dítěKeywords (English)
Ground rules|Protocols|Interview|Interrogation|Interviewer|ChildTato bakalářská práce představuje tzv. konverzační pravidla (angl. ground rules) používaná při výslechu dětí a nejvýznamnější dokumenty, v nichž jsou pravidla obsažena. V rámci České republiky není této oblasti věnováno mnoho literatury, proto je v textu pracováno především se zahraničními zdroji. Teoretická část se soustředí na vysvětlení podstaty konverzačních pravidel, popisuje jednotlivá konverzační pravidla, klíčové protokoly a výsledky souvisejících výzkumů. Zároveň obsahuje kapitolu týkající se verbální komunikace s dítětem, včetně množství příkladů. Empirická část představuje návrh výzkumu, jehož cílem je popsat efekt vyzkoušení konverzačních pravidel u dětí mladšího školního věku. Zejména zda vyzkoušení pravidel vede následně k jejich častějšímu užití ze strany dítěte. Přínosy výzkumu by byly jednak empiricky podložené poznatky, jakým způsobem děti prakticky využijí konverzační pravidla, pokud dojde k edukaci či tréninku. Dále se bude jednat o první výzkum tohoto typu v České republice, což přinese bližší pohled na tuto problematiku v českém prostředí.
This bachelor's thesis introduces the so-called ground rules used in child interviews and the main documents that contain ground rules. There is not much literature regarding this domain in the context of the Czech Republic, so the text covers mainly foreign resources. The theoretical section focuses on the explanation of the principle of ground rules, it describes each of the ground rules, key protocols, and related research results. It also includes a chapter regarding the basics of communication with a child, including many examples. The empirical section introduces a research proposal that aims to describe the effect of ground rules practice by children of lower school age. In particular, whether the practice consequently leads to their more frequent use by the child. The contribution of the research would be empirically supported knowledge of how children practically use ground rules when educated or trained. Furthermore, it will be the first research of this type in the Czech Republic, which would bring closer look at this issue in the Czech environment.
