Irma Geisslová: intimní a veřejná
Poet Irma Geissslová: Private and public
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179734Identifiers
Study Information System: 244617
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Merhaut, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
30. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poezie 19. století|Irma Geisslová|deník|sosukromé|veřejné|intimní|ženyKeywords (English)
19th century poetry|Irma Geisslová|diary|public|private|intimate|womenBakalářská práce nahlíží na dílo Irmy Geisslové prizmatem dichotomie veřejného a soukromého. V teoretické části definuje základní pojmy "veřejné" a "soukromé" a rozšiřuje tuto dichotomii o třetí pojem "intimní". Teoretická část dále představuje dva specifické subžánry deníku, básnický deník a journal intime. Ve druhé části jsou komponovány dva portréty autorčiny tvorby, veřejný a soukromý, a práce vrcholí v analýze intimního deníku z roku 1896, jenž se nachází v pozůstalosti Geisslové. Ten je analyzován nejprve z kompozičního hlediska, poté se analýza zaměřuje na tematiku a motiviku. Deník je specifický svou monotematičností, jíž jsou podřízeny veškeré motivy, a na poli soukromé tvorby Geisslové funguje jako do velké míry uzavřený intimní prostor, na němž se ale i přes tuto uzavřenost vyskytují motivy prostupující skrze ostatní soukromou tvorbu. Klíčová slova: Poezie 19. století, Irma Geisslová, deník, soukromé, veřejné, intimní, ženy
This bachelors thesis looks at the work of Irma Geisslová through the lens of dichotomy "public" vs. "private". The theoretical section defines those essential terms, "public" and "private", and then extends the dichotomy with third term, "intimate". The theoretical section then introduces two specific subgenres of the diary, poetic diary and journal intime. Second part of the thesis aims to create two portraits of Geisslová's work, public and private, which are followed by analysis of Geisslová's intimate diary from 1896. The analysis focuses on composition, themes and motifs of the diary. The diary is unique in its monothemacity, to which all the motifs are subordinated to. Additionally, although the diary is mostly isolated from other private work, it contains motifs that permeate both the private work and the diary. Key words: Poetry of 19th century, Irma Geisslová, diary, public, private, intimate, women