Komparace institucionalizované podoby vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii
Comparison of the Institutionalized Form of Education of the Elderly in the Czech Republic and in France
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/179420Identifiers
Study Information System: 227616
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vojtko, Tibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
24. 1. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
senioři|stárnutí|stáří|celoživotní učení|vzdělávání seniorů|institucionalizace|komparace vzdělávacích systémů|Univerzita třetího věkuKeywords (English)
elderly|ageing|old age|lifelong learning|education of elderly|institutionalization|comparison of educational systems|University of the Third AgeCílem práce bude komparovat institucionalizovanou podobu vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii. Nejprve se pozornost zaměří na postavení vzdělávání seniorů v kontextu celoživotního učení a poté na jeho význam, specifika a funkce. Dále pak bude práce reflektovat aktuální demografickou situaci v obou zemích včetně srovnání s celkovou situací v Evropské unii. V dalších kapitolách bude následovat analýza dokumentů veřejných politik týkající se vzdělávání seniorů, institucionalizace vzdělávání seniorů a participace seniorů na vzdělávání v České republice a ve Francii. Údaje budou analyzovány na základě odborné literatury, statistických dat, právních dokumentů, dokumentů ministerstev a jiných státních orgánů nebo výzkumných zpráv odborných institucí. Tyto kapitoly vždy vyústí do komparace dané oblasti u obou zemí, kde zvolenými parametry budou typy institucí, oblasti vzdělávání a cílová skupina vzdělávání. Jedním z výstupů práce bude návrh doporučení nebo příležitostí k rozvoji pro obě země a identifikace příkladů dobré praxe na úrovni států. Klíčová slova: senioři, stárnutí, stáří, celoživotní učení, vzdělávání seniorů, institucionalizace, komparace vzdělávacích systémů, Univerzita třetího věku
The aim of the thesis will be to compare the institutionalized form of education for seniors in the Czech Republic and in France. First, attention will be focused on the position of senior education in the context of lifelong learning, and then on its meaning, specifics and functions. Furthermore, the work will reflect the current demographic situation in both countries, including a comparison with the overall situation in the European Union. In the next chapters, the analysis of public policy documents related to the education of the elderly, the institutionalization of the education of the elderly and the participation of the elderly in education in the Czech Republic and in France will follow. The data will be analyzed on the basis of professional literature, statistical data, legal documents, documents of ministries and other state bodies or research reports of professional institutions. These chapters always result in a comparison of the given area in both countries, where the selected parameters will be the types of institutions, areas of education and the target group of education. One of the outputs of the work will be the proposal of recommendations or development opportunities for both countries and the identification of examples of good practice at the state level. Keywords: elderly,...