Střídání replik mluvčích při distanční výuce
Turn-taking in distance teaching
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178036Identifiers
Study Information System: 234437
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Havlík, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English for Intercultural Communication - General Linguistics
Department
Institute of Linguistics
Date of defense
6. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
konverzační analýza|střídání mluvčích|interakce ve třídě|distanční výuka|počítačem zprostředkovaná komunikace|videohovoryKeywords (English)
Conversation analysis|turn-taking|classroom interaction|distance learning|computer-mediated communication|videocallsBakalářská práce si klade za cíl popsat některé jevy vyskytující se při interakci během distanční výuky, a to převážně v souvislosti se střídáním mluvčích. Nejdříve práce na základě předchozí literatury představuje konverzační analýzu a její pohled na interakci ve třídě a počítačem zprostředkovanou komunikaci, dále také střídání mluvčích včetně jeho specifik při videohovorech a rovněž charakteristiku interakce konkrétně při distanční výuce. Poté práce představuje konverzačně analytický výzkum nahrávek distanční výuky, který se zaměřuje na její problémy zahrnující například překryvy nebo omezený přístup k neverbální komunikaci, dále i na její výhody zahrnující například přítomnost chatového kanálu, poté na strategie, kterými se během distanční výuky vyučující snaží předat slovo studentům, do kterých spadá například nápověda, určení dalšího mluvčího nebo dodání dílčí otázky, a nakonec na způsoby, kterými vyučující reagují na mlčení studentů, kde se jedná buď o nutnost vysvětlení látky nebo o případy, kde mlčení dostačuje jako forma odpovědi.
This bachelor thesis aims to describe some of the phenomena occurring during distance learning, predominantly when it comes to turn-taking. Based on some previous literature, the first chapters of the thesis introduce conversation analysis and its view on classroom interaction and computer-mediated communication, then also turn-taking including its particularities during videocalls and then the characteristics of interaction during distance learning specifically as well. The next part of the thesis introduces a conversation analysis research of distance learning recordings, which is focused on the issues of distance learning such as overlaps or a limited access to non-verbal communication, then also on its advantages such as the presence of the chat channel, then on the strategies that are used when teachers try to hand the floor over to the students, including giving some kind of hint, assigning the next speaker or adding a sub-question, and finally on the ways in which the teachers react to the students being silent, where the result is either needing to explain the matter or the silence being a sufficient form of response.