Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu
Specific aspects of creating consumer contracts of sale on the internet
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/178017Identifikátory
SIS: 247236
Kolekce
- Kvalifikační práce [13549]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liška, Petr
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra obchodního práva
Datum obhajoby
18. 10. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
E-commerce, ochrana spotřebitele, kontraktační proces, distanční smlouvy, elektronické smlouvy, kupní smlouvyKlíčová slova (anglicky)
E-commerce, consumer protection, contracting process, distance contracts, electronic contracts, contracts of saleSpecifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu Abstrakt Tématem této diplomové práce jsou specifika uzavírání kupní smlouvy se spotřebitelem na internetu, tedy taková specifika, která se objevují v průběhu procesu uzavírání smlouvy. Za cíl si klade popsat zvláštnosti, které se pojí s aspekty uzavírání tohoto typu smluv, a to ať už jako důsledky spotřebitelské ochrany, úpravy distančního charakteru smluv, nebo zvláštností internetového prostředí. Dále má za cíl najít způsoby, jakými lze tato specifika překonat, aby došlo k platnému uzavření kupní smlouvy. Za tímto účelem rozebírá platnou právní úpravu, kterou se pokouší implementovat na situace, které se s internetovým nakupováním pravidelně pojí, přitom poukazuje na možné odchylky v zahraničních úpravách, konkrétně v právních řádech Německa, Rakouska a Slovenska, v omezené míře také v právních řádech Maďarska a Francie. V závěru práce nabízí autorovy úvahy de lege ferenda. Práce vychází z teoretického vymezení smlouvy, z náležitostí procesu jejího uzavírání, ale i z náležitostí samotného právního jednání. Podrobně pracuje s úpravou kontraktačního procesu, která dostatečně nereflektuje typické způsoby vzniku smlouvy na internetu, a proto prochází jednotlivé fáze nakupování a snaží se určit, který úkon je nabídkou, který jejím přijetím a kdy...
Specific aspects of creating consumer contracts of sale on the internet Abstract The topic of this thesis are the Specific aspects of creating consumer contracts of sale on the internet, meaning the specifics that appear during the process of concluding a contract. It aims to describe the specificities that are associated with several aspects of the conclusion of this type of contract, whether as a consequence of consumer protection, the regulation of the distance type of contracts, or the features of the Internet environment. It also aims to identify ways in which these specificities can be overcome in order to conclude a valid purchase contract. To this purpose, it analyses the current statutory provisions, which are applied to the situations regularly associated with internet shopping, while pointing out possible differences in foreign legislation, in particular in the German, Austrian and Slovak legal systems and, to a limited extent, in the legal systems of Hungary and France. The thesis offers de lege ferenda considerations at the final part. The thesis is based on the theoretical definition of a contract, on the requirements of the process of its conclusion, but also on the requirements of the legal act itself. It analyses in depth the regulation of the contracting process, which does not...