Počátky hiphopové subkultury v České Republice se zaměřením na rapovou scénu
The Beginnings of the Hip Hop Subculture in the Czech Republic with the Focus on Rap
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177523Identifikátory
SIS: 225815
Kolekce
- Kvalifikační práce [6375]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Houda, Přemysl
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Program Orální historie - soudobé dějiny
Datum obhajoby
2. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Orální historie, hip hop, rap, subkulturaKlíčová slova (anglicky)
Oral history, hip hop, rap, subcultureCílem předkládané diplomové práce je zmapovat počátky hiphopové subkultury v České Republice s hlavním důrazem na rapovou scénu. Zkoumaný fenomén má na našem území kořeny již v osmdesátých letech dvacátého století, vyloženě o hiphopové subkultuře můžeme mluvit ale až v letech devadesátých. Práce představuje počáteční hudební tvorbu interpretů, organizaci a průběh prvních koncertů a ostatních hiphopových akcí. Dále se zaměřuje na okolnosti založení a počáteční fungování specializovaného webu, časopisu, nahrávacího studia a vlastních hudebních vydavatelství. Stěžejním pramenem jsou rozhovory s příslušníky dané subkultury a to nejen s rappery a DJi, ale také organizátory různých akcí, zakladatelem časopisu, festivalu, nebo studia. Jako sekundární pramen byla využita odborná literatura, časopisy, dokumenty, televizní pořady a podcasty. Klíčová slova Orální historie, hip hop, rap, subkultura
The aim of the diploma thesis is to conduct a survey of the hip hop music subculture's origins in the Czech Republic. The paper especially focuses on the rap scene. Even though the surveyed phenomena first appeared in the 1980s, the term "hip hop subculture" has been used only since the 1990s. The thesis presents the early musical works of the rap music artists as well as the organization and the course of the first concerts and other hip hop events. Furthermore, the paper deals with the founding and the operation of the specialized web, the magazine, the recording studio and its own record company. The fundamental source of this paper is represented by the several interviews with the rappers and the DJs but also with the organizers of various events, the founder of the magazine and the festival or with the founder of the recording studio. The paper's secondary sources comprise of the specialized literature, magazines, documentaries, TV programmes and podcasts. Key words Oral history, hip hop, rap, subculture