Zkušební komise pro učitelství na středních školách v Praze
Examination Commission for Teaching at Secondary Schools in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/177101Identifikátory
SIS: 241602
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ďurčanský, Marek
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Archivnictví a pomocné vědy historické
Katedra / ústav / klinika
Katedra PVH a archivního studia
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gymnázia|reálné školy|střední školy|učitelé|pedagogický|zkouška|Praha|Karlo-Ferdinandova univerzita|Karlova univerzita|Německá univerzita v Praze|Archiv Univerzity Karlovy|Národní archivKlíčová slova (anglicky)
gymnasiums|Realschulen|secondary schools|teachers|pedagogical|exam|Prague|Charles-Ferdinand University|Charles University|German University in Prague|Archiv Univerzity Karlovy|Národní archivna v Praze. Z a rozvoje technologií výuka na gymnáziích v K , k byl v 1849 vydán a pedagogickou odbornost budoucích gymnaziálních na na univerzitách v ty, kde se komise zakládaly i - komise v roku 1870 se museli k o vy na Od na e své i za první republiky na a v Praze. na legislativní a orga v chod v období mezi roky 1950. Roku 1950 byla komise rozpu . Základním zdrojem práce jsou materiály z Archivu Univerzity Karlovy a Národního archivu. Dále z literatury o ch . - v Praze, Archiv Univerzity Karlovy, Národní archiv
The goal of this bachelor thesis is to map the history of Examination Commission for Teaching at Secondary Schools in Prague. The tuition at Austrian gymnasiums (university preparatory schools) was greatly outdated due to the development of Austrian society and the technological advances in the second half of the nineteenth century. The main reason for this problem was the uncoordinated pedagogical and didactic training of the teachers. Therefore, Common conditions for teaching at grammar schools were published in 1849 and examination commissions were established at Austrian universities. Among them was also The Charles-Ferdinand University. The cultural emancipation of Czechs caused a division between commissions for teaching at Czech and German grammar schools in 1871. The exams were compulsory for teaching at Realschulen (technical and applied studies schools) from 1870 and for teaching at all types of secondary schools from 1911. Both commissions were still in operation at Charles University and German University in Prague during the times of the First Czechoslovak Republic. This thesis focuses on legislative and organizational aspects of those exams in Prague which dictated the future formation of the Czech secondary education system between 1849 and 1950, when the Czech Commission was dissolved. The...