Show simple item record

The effects of sociocultural resources in family on academic achievement of secondary school students
dc.contributor.advisorDobiášová, Karolína
dc.creatorDzielská, Anetta
dc.date.accessioned2022-10-04T14:09:14Z
dc.date.available2022-10-04T14:09:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175998
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the topic of sociocultural resources in the family and its influence on the academic achievement of secondary school students. It examines the role of the family and its various forms of cultural capital in relation to students' literacy performance and academic achievement in Czech language in the ninth grade of secondary schools and lower grades of comprehensive schools. In the theoretical part, the thesis first focuses on a description of the current Czech education system, then discusses reading literacy and presents existing research. The last part defines the notion of cultural capital and its conception in the present time. The methodological part presents the international PISA research. The analytical part is devoted to a secondary analysis of the PISA 2018 data and uses statistical methods to test how the reading climate, the number and types of books, reading in leisure time, parental education and parental support of children's school success, including with respect to the type of school attended, students' scores on the reading and text skills assessment, and grades in Czech language, affect reading achievement. The final part of the thesis consists of a summary of the results of the secondary analysis and a discussion in which it describes the main...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá tématem sociokulturních zdrojů v rodině a jejím vlivem na školní výsledky žáků 2. stupně základních škol. Zkoumá, jakou roli sehrává rodina a její různé podoby kulturního kapitálu v souvislosti s výsledky žáků ve čtenářské gramotnosti a se známkami z českého jazyka v devátých ročnících základních škol a nižších stupních víceletých gymnázií. V teoretické části je práce nejprve zaměřena na popis současného českého vzdělávacího systému a na to, jakou úlohu sehrávají v českém školství rodiče. Dále se zaobírá čtenářskou gramotností a představuje dosavadní výzkumy. Poslední část definuje pojem kulturní kapitál a jeho pojetí v současné době. V metodologické části představuje mezinárodní výzkum PISA. Analytická část se věnuje sekundární analýze dat PISA z roku 2018 a za pomocí statistických metod testuje, jak ovlivňuje čtenářské klima, počet knih a jejich druhy, čtení ve volném čase, vzdělání rodičů a jejich podpora dětí ve školním úspěchu, a to i s ohledem na typ navštěvované školy, výsledky žáků v hodnocení dovedností ve čtení a práci s texty a známky z českého jazyka. Závěrečnou část práce tvoří shrnutí výsledků sekundární analýzy a diskuze, v níž popisuje hlavní zjištění, která byla cílem této práce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectfamilyen_US
dc.subjectstudentsen_US
dc.subjectschool achievementen_US
dc.subjectsociocultural resourcesen_US
dc.subjectrodinacs_CZ
dc.subjectžácics_CZ
dc.subjectškolní výsledkycs_CZ
dc.subjectsociokulturní zdrojecs_CZ
dc.titleVliv sociokulturních zdrojů v rodině na školní výsledky žáků 2. stupně ZŠcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-12
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId202804
dc.title.translatedThe effects of sociocultural resources in family on academic achievement of secondary school studentsen_US
dc.contributor.refereeMouralová, Magdalena
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology a Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology a Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá tématem sociokulturních zdrojů v rodině a jejím vlivem na školní výsledky žáků 2. stupně základních škol. Zkoumá, jakou roli sehrává rodina a její různé podoby kulturního kapitálu v souvislosti s výsledky žáků ve čtenářské gramotnosti a se známkami z českého jazyka v devátých ročnících základních škol a nižších stupních víceletých gymnázií. V teoretické části je práce nejprve zaměřena na popis současného českého vzdělávacího systému a na to, jakou úlohu sehrávají v českém školství rodiče. Dále se zaobírá čtenářskou gramotností a představuje dosavadní výzkumy. Poslední část definuje pojem kulturní kapitál a jeho pojetí v současné době. V metodologické části představuje mezinárodní výzkum PISA. Analytická část se věnuje sekundární analýze dat PISA z roku 2018 a za pomocí statistických metod testuje, jak ovlivňuje čtenářské klima, počet knih a jejich druhy, čtení ve volném čase, vzdělání rodičů a jejich podpora dětí ve školním úspěchu, a to i s ohledem na typ navštěvované školy, výsledky žáků v hodnocení dovedností ve čtení a práci s texty a známky z českého jazyka. Závěrečnou část práce tvoří shrnutí výsledků sekundární analýzy a diskuze, v níž popisuje hlavní zjištění, která byla cílem této práce.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the topic of sociocultural resources in the family and its influence on the academic achievement of secondary school students. It examines the role of the family and its various forms of cultural capital in relation to students' literacy performance and academic achievement in Czech language in the ninth grade of secondary schools and lower grades of comprehensive schools. In the theoretical part, the thesis first focuses on a description of the current Czech education system, then discusses reading literacy and presents existing research. The last part defines the notion of cultural capital and its conception in the present time. The methodological part presents the international PISA research. The analytical part is devoted to a secondary analysis of the PISA 2018 data and uses statistical methods to test how the reading climate, the number and types of books, reading in leisure time, parental education and parental support of children's school success, including with respect to the type of school attended, students' scores on the reading and text skills assessment, and grades in Czech language, affect reading achievement. The final part of the thesis consists of a summary of the results of the secondary analysis and a discussion in which it describes the main...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV