Linie v kresbě a malbě
Line in the Drawing and Painting
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175848Identifikátory
SIS: 248530
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vačkář, Adam
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
linie, geometrizace, obrys, kresba, malbaKlíčová slova (anglicky)
line, geometrization, outline, drawing, paintingBakalářská práce se zabývá tématem linie, především ve figurativním umění, jako pojmu a postupně se zaměřuje hlavně na její členění v rámci výtvarného umění a její konkrétní užití v tvorbě vybraných autorů především od 19. století po současnost. V rámci rozdělení druhů linií zkoumá tyto různé pohledy, které ukazuje na reprezentativních příkladech. Dále je zde popsán nový způsob dělení linie podle zobrazovaného objektu. Vybraní autoři jsou zde stručně popsáni a dále jsou zde nahlíženy principy jejich různých a často inovativních přístupů k využití linie. V rámci praktické části zde na vybraných vlastních výtvarných pracích popisuji svůj způsob práce s linií. Také zde vysvětluji principy a souvislosti své tvorby s geometrizující tendencí obecněji. Tato díla jsou zde rozčleněna do tematických sérií, které jsou odůvodněny z pohledu motivace, inspiračních zdrojů atd. Didaktická část pak navazuje na předchozí kapitoly a představuje dva náměty pro aplikaci linie ve výtvarné výchově s celkem čtyřmi výtvarnými úkoly. Část výtvarných úkolů byla vypracována žákem v domácím prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA Linie, kresba, malba, geometrizace, figurativní umění
The bachelor's thesis deals with the topic of line, especially in figurative art, as a concept and gradually focuses mainly on its subdivision within fine art and its specific use in the work of selected artists, especially from the 19th century to the present. Within the framework of the division of types of line, it explores these different perspectives, which it shows through representative examples. It also describes a new way of dividing the line according to the object depicted. Selected authors are briefly described, and the principles of their different and often innovative approaches to the use of line are further explored. As part of the practical part, I describe my own way of working with line using selected artworks. I also explain here the principles and connections of my work to the geometric tendency more generally. These works are here divided into thematic series, which are justified in terms of motivation, sources of inspiration, etc. The didactic part then builds on the previous chapters and presents two themes for the application of line in art education with a total of four art tasks. Some of the art tasks were developed by the pupil in the home environment. KEYWORDS Line, drawing, painting, geometrization, figurative art