Show simple item record

Line in the Drawing and Painting
dc.contributor.advisorPfeiffer, Jan
dc.creatorPokorný, Ondřej
dc.date.accessioned2022-10-04T16:20:44Z
dc.date.available2022-10-04T16:20:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175848
dc.description.abstractThe bachelor's thesis deals with the topic of line, especially in figurative art, as a concept and gradually focuses mainly on its subdivision within fine art and its specific use in the work of selected artists, especially from the 19th century to the present. Within the framework of the division of types of line, it explores these different perspectives, which it shows through representative examples. It also describes a new way of dividing the line according to the object depicted. Selected authors are briefly described, and the principles of their different and often innovative approaches to the use of line are further explored. As part of the practical part, I describe my own way of working with line using selected artworks. I also explain here the principles and connections of my work to the geometric tendency more generally. These works are here divided into thematic series, which are justified in terms of motivation, sources of inspiration, etc. The didactic part then builds on the previous chapters and presents two themes for the application of line in art education with a total of four art tasks. Some of the art tasks were developed by the pupil in the home environment. KEYWORDS Line, drawing, painting, geometrization, figurative arten_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá tématem linie, především ve figurativním umění, jako pojmu a postupně se zaměřuje hlavně na její členění v rámci výtvarného umění a její konkrétní užití v tvorbě vybraných autorů především od 19. století po současnost. V rámci rozdělení druhů linií zkoumá tyto různé pohledy, které ukazuje na reprezentativních příkladech. Dále je zde popsán nový způsob dělení linie podle zobrazovaného objektu. Vybraní autoři jsou zde stručně popsáni a dále jsou zde nahlíženy principy jejich různých a často inovativních přístupů k využití linie. V rámci praktické části zde na vybraných vlastních výtvarných pracích popisuji svůj způsob práce s linií. Také zde vysvětluji principy a souvislosti své tvorby s geometrizující tendencí obecněji. Tato díla jsou zde rozčleněna do tematických sérií, které jsou odůvodněny z pohledu motivace, inspiračních zdrojů atd. Didaktická část pak navazuje na předchozí kapitoly a představuje dva náměty pro aplikaci linie ve výtvarné výchově s celkem čtyřmi výtvarnými úkoly. Část výtvarných úkolů byla vypracována žákem v domácím prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA Linie, kresba, malba, geometrizace, figurativní uměnícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectlineen_US
dc.subjectgeometrizationen_US
dc.subjectoutlineen_US
dc.subjectdrawingen_US
dc.subjectpaintingen_US
dc.subjectliniecs_CZ
dc.subjectgeometrizacecs_CZ
dc.subjectobryscs_CZ
dc.subjectkresbacs_CZ
dc.subjectmalbacs_CZ
dc.titleLinie v kresbě a malběcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-08
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId248530
dc.title.translatedLine in the Drawing and Paintingen_US
dc.contributor.refereeVačkář, Adam
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArt Education Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineVýtvarná výchova se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csVýtvarná výchova se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enArt Education Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá tématem linie, především ve figurativním umění, jako pojmu a postupně se zaměřuje hlavně na její členění v rámci výtvarného umění a její konkrétní užití v tvorbě vybraných autorů především od 19. století po současnost. V rámci rozdělení druhů linií zkoumá tyto různé pohledy, které ukazuje na reprezentativních příkladech. Dále je zde popsán nový způsob dělení linie podle zobrazovaného objektu. Vybraní autoři jsou zde stručně popsáni a dále jsou zde nahlíženy principy jejich různých a často inovativních přístupů k využití linie. V rámci praktické části zde na vybraných vlastních výtvarných pracích popisuji svůj způsob práce s linií. Také zde vysvětluji principy a souvislosti své tvorby s geometrizující tendencí obecněji. Tato díla jsou zde rozčleněna do tematických sérií, které jsou odůvodněny z pohledu motivace, inspiračních zdrojů atd. Didaktická část pak navazuje na předchozí kapitoly a představuje dva náměty pro aplikaci linie ve výtvarné výchově s celkem čtyřmi výtvarnými úkoly. Část výtvarných úkolů byla vypracována žákem v domácím prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA Linie, kresba, malba, geometrizace, figurativní uměnícs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis deals with the topic of line, especially in figurative art, as a concept and gradually focuses mainly on its subdivision within fine art and its specific use in the work of selected artists, especially from the 19th century to the present. Within the framework of the division of types of line, it explores these different perspectives, which it shows through representative examples. It also describes a new way of dividing the line according to the object depicted. Selected authors are briefly described, and the principles of their different and often innovative approaches to the use of line are further explored. As part of the practical part, I describe my own way of working with line using selected artworks. I also explain here the principles and connections of my work to the geometric tendency more generally. These works are here divided into thematic series, which are justified in terms of motivation, sources of inspiration, etc. The didactic part then builds on the previous chapters and presents two themes for the application of line in art education with a total of four art tasks. Some of the art tasks were developed by the pupil in the home environment. KEYWORDS Line, drawing, painting, geometrization, figurative arten_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV