Hertelův Ripa (1758-1760). Styl, ornament a struktura alegorie v augsburgských grafikách na motivy Ikonologie Cesareho Ripy
Hertel's Ripa (1758-1760). Style, ornament and structure of allegory in Augsburg engravings on the themes of Cesare Ripa's Iconologia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175645Identifiers
Study Information System: 236788
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Nokkala Miltová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ikonologie|emblém|hieroglyf|rokaj|rokoko|mušle|metastyl|ornament|parergon|erdrocaille|grafika|rytina|mědiryt|Augsburg|alegorie|atribut|symbol|metafora|personifikace|troska|ruina|exemplum|podobenství|fatto|přírodaKeywords (English)
Iconology|emblem|hieroglyph|rocaille|rococo|shell|metastyle|ornament|parergon|erdrocaille|print|engraving|copper engraving|Augsburg|allegory|attribute|symbol|metaphor|personification|ruin|example|parable|fatto|natureDiplomová práce se zabývá grafickým albem, které vydal v Augsburgu ve svém nakladatelství Johann Georg Hertel s ilustracemi Georga Eichlera ml., jehož vydání se dnes datuje mezi roky 1758 a 1760. Krátký název Hertelův Ripa je autorčinou zkratkou první strany díla v němčině popisující a částečně vysvětlující princip alba: "Pars I. des berühmten italiänische[n] Ritters Caesaris Ripae, allerley Künsten und Wissenschafften dienlicher Sinnbildern und Gedancken : welchen jedesmahlen eine hierzu taugliche Historia oder Gleichnis beÿgefüget....". Oproti Ripovi Ikonologii však už nenabízí souvislý text, ale alegorické kompozice, obohacené o exemplární příběhy, jejichž pointy jsou částečně rozkryty v krátkých dvouverších, ale především vícevrstevnatou obrazovou formu. Dosavadní výzkum v této formě již rozpoznal kritickou formu rocaille, který zde nefunguje už ani tolik jako výzdobný systém jako princip narace a reprezentace. Cílem práce je na základě literatury lépe postihnout povahu rocaillové formy a ověřit hypotézy, které při analýze vyvstávají, v kontextu dalších děl autorského kolektivu, kterému na rozdíl od jiných augsburgských tvůrců a vydavatelů nebyly věnovány monografie nebo katalogy jejich děl. V kontextu Hertelovy vydavatelské činnosti tak autorka předkládá hypotetický repertoár forem, při jejichž...
This thesis deals with a graphic album published in Augsburg by Johann Georg Hertel with illustrations by Georg Eichler Jr., whose publication is now dated between 1758 and 1760. Hertel's Ripa is the author's abbreviation of the first page of the work in German describing and partly explaining the principle of the album: 'Pars I. des berühmten italiänische[n] Ritters Caesaris Ripae, allerley Künsten und Wissenschafften dienlicher Sinnbildern und Gedancken : welchen jedesmahlen eine hierzu taugliche Historia oder Gleichnis beÿgefüget....'. In contrast to Ripa's original Iconologia from the end of the 16th and beginning of the 17th century, it no longer offers a continuous text, but mostly multi-layered pictorial allegories, enriched by exemplary stories which are partly revealed in short couplets. Existing research has already recognized in this form a critical form of rocaille, which functions here not so much as a decorative systém, but as a principle of narration and representation. The aim of this thesis is to use the literature to better capture the nature of the allegory in the rocaille form and to test the hypotheses that arose in the context of other works of a collective of artists, that, unlike other Augsburg artists and publishers, has not been the subject of monographs or catalogues. In...