Vícesborový styl pozdní renesance a jeho dobová recepce v Čechách
Late Renaissance Polychoral Style and Its Contemporary Reception in Bohemia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175611Identifiers
Study Information System: 227987
Collections
- Kvalifikační práce [23790]
Author
Advisor
Referee
Maýrová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Čechy|vícesborový styl - recepce|pozdní renesanceKeywords (English)
Bohemia|polychoral style - reception|Late RenaissancePředmětem diplomové práce je recepce pozdněrenesančního vícesborového stylu v Čechách. Práce zprvu termín cori spezzati definuje a ukazuje, že tato kompoziční technika má svůj původ v prvním desetiletí 16. století ve Ferraře. Dále se již zaměřuje na skladatele působící v bazilice sv. Marka v Benátkách, analyzuje jejich skladby, charakterizuje benátský vícesborový styl a naznačuje, jak se vícesborovost šířila z Apeninského poloostrova za Alpy. Druhá část práce je věnována skladatelům v Čechách a jejich vícesborovým kompozicím. Analýzy skladeb ukázaly, že řada domácích skladatelů byla benátským stylem ovlivněna, někteří dokonce vícesborovostí gabrieliovského typu. Klíčová slova: Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli, Adam Michna z Otradovic, cori spezzati, dvojsborový, renesance, duchovní hudba, basilika sv. Marka, Benátky, Ferrara, Praha
This diploma thesis deals with the reception of the late renaissance polychoral style in Bohemia. The thesis firstly defines the term of cori spezzati and shows that this compositional technique has its origin in the first decade of the 16th century in Ferrara. Furthermore, it focuses on the composers in the St. Mark's Basilica in Venice, it analyzes their works and characterizes the Venetian polychoral style; it also mentions how the cori spezzati spread from the Apennine Peninsula beyond the Alps. The second part of the thesis is dedicated to the composers in Bohemia and to their polychoral works. The analyses of these works showed that many of the domestic composers were influenced by the Venetian polychoral style and some of them even by its Gabrielian brand. Key words: Andrea Gabrieli, Giovanni Gabrieli, Adam Michna z Otradovic, cori spezzati, polychoral, renaissance, church music, St. Mark's Basilica, Venice, Ferrara, Prague