Taneční a pohybová výchova jako součást kurikula
Dance and movement education as part of the curiculum
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175016Identifiers
Study Information System: 236202
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
taneční a pohybová výchova|taneční pedagog|kurikulum|tanec a pohybKeywords (English)
dance and movement education|dance pedagogue|curriculum|dance and movementBakalářská práce se zabývá otázkou zařazení taneční a pohybové výchovy do učebních plánů především základních škol. Uvádí základní pojmy spojené s jejím tématem. Dále pojednává o vývoji dítěte po fyzické i psychické stránce ve vztahu k pohybu. Kapitola o samotné taneční a pohybové výchově ve zkratce nastiňuje počátky výuky na našem území, přibližuje její současnou podobu v kurikulárních dokumentech, její obsah, základní polohy, cviky a kroky, potřebné vybavení pro její realizaci a ukázky podob výuky v zahraničí. Dále se věnuje pedagogickým pracovníkům, jejich osobnosti a vzdělání, popisuje aktuální stav edukace tanečních pedagogů. Zmiňuje též iniciativy mnohých subjektů, které se snaží rozšířit taneční a pohybovou výchovu do škol. Empirická část vychází z údajů získaných na základě dotazníků, který je doplněn o pozorování a rozhovory. Dotazník a rozhovory se zajímají o to, jak na taneční a pohybovou výchovu pohlíží veřejnost a vybraný vzorek respondentů. Zjišťují, jakou s ní respondenti mají zkušenosti a jaký je jejich pohled na tento doplňující obor.
The bachelor thesis deals with the question of the inclusion of dance and movement education in the curriculum, especially in primary schools. It presents the basic concepts related to this topic. It also discusses the development of the child physically and mentally in relation to physical movement. The chapter about dance and movement education briefly outlines the origins of teaching in our country, presents its current form in curriculum documents, its content, basic positions, exercises and steps, the necessary equipment for its implementation and examples of teaching abroad. Furthermore, it deals with teaching staff, their personality and education, describes the current state of education of dance teachers. It also mentions the initiatives of many entities that are trying to expand dance and movement education in schools. The empirical part is based on data collected through questionnaires, which is supplemented by observations and interviews. The questionnaire and interviews are interested in how the public and the selected sample of respondents view dance and movement education. They find out the respondents experience with it and their views on this complementary discipline.