dc.contributor.advisor | Kotková, Olga | |
dc.creator | Raisová, Katarína | |
dc.date.accessioned | 2022-08-24T09:45:36Z | |
dc.date.available | 2022-08-24T09:45:36Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175010 | |
dc.description.abstract | Keywords Netherlandish painting, Rogier van der Weyden, Roger de la Pasture, The Descent from the Cross, Museo del Prado, painting of 15th century, Flemish primitives Abstract Rogier van der Weyden, Descent from the Cross: Approaches and Transformations of Interpretation This work concentrates on development in research relating to Rogier van der Weyden's work Descent from the Cross. Based on an analysis of works of the best-known art historians of latest seventy years, will be presented all the issues associated with this famous painting. Over chapters dedicated to original provenance, other fates of the work and issues related to authorship, will eventually be analysed the iconography as well. Attention will also be paid to Erwin Panofsky's theory of hidden symbolism and its application to the depiction of Descent from the Cross. At the end of this work will be evaluated individual approaches of research and gradual transformations of studying approach of this important work of 15th-century Dutch painting. | en_US |
dc.description.abstract | Klíčová slova Nizozemské malířství, Rogier van der Weyden, Roger de la Pasture, Snímání z kříže, Museo del Prado, malířství 15. století, vlámští primitivové Abstrakt Rogier van der Weyden, Snímání z kříže: Přístupy a proměny interpretace Práce se zaměřuje na vývoj v bádání, které se týká obrazu Snímání z kříže od Rogiera van der Weyden. Na základě rozboru prací nejznámějších historiků umění posledních sedmdesáti let budou představeny všechny problematiky, které jsou spojené s tímto slavným obrazem. Přes kapitoly věnované původní provenienci, dalším osudům díla a problematice spojené s autorstvím, bude nakonec rozebrána také ikonografie díla. Pozornost bude také věnována teorii Erwina Panofského o skrytém symbolismu a její aplikovatelnosti na obraz Snímání z kříže. V závěru práce budou zhodnoceny jednotlivé badatelské přístupy a postupné proměny studia tohoto významného díla nizozemské malby 15. století. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Nizozemské malířství|Rogier van der Weyden|Roger de la Pasture|Snímání z kříže|Museo del Prado|malířství 15. století|vlámští primitivové | cs_CZ |
dc.subject | Netherlandish painting|Rogier van der Weyden|Roger de la Pasture|The Descent from the Cross|Museo del Prado|painting of 15th century|Flemish primitives | en_US |
dc.title | Rogier van der Weyden, Snímání z kříže: Přístupy a proměny interpretace | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-06-21 | |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 235160 | |
dc.title.translated | Rogier van der Weyden, The Descent from the Cross: Approaches and Transformations of Interpretation | en_US |
dc.contributor.referee | Ottová, Michaela | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Klíčová slova Nizozemské malířství, Rogier van der Weyden, Roger de la Pasture, Snímání z kříže, Museo del Prado, malířství 15. století, vlámští primitivové Abstrakt Rogier van der Weyden, Snímání z kříže: Přístupy a proměny interpretace Práce se zaměřuje na vývoj v bádání, které se týká obrazu Snímání z kříže od Rogiera van der Weyden. Na základě rozboru prací nejznámějších historiků umění posledních sedmdesáti let budou představeny všechny problematiky, které jsou spojené s tímto slavným obrazem. Přes kapitoly věnované původní provenienci, dalším osudům díla a problematice spojené s autorstvím, bude nakonec rozebrána také ikonografie díla. Pozornost bude také věnována teorii Erwina Panofského o skrytém symbolismu a její aplikovatelnosti na obraz Snímání z kříže. V závěru práce budou zhodnoceny jednotlivé badatelské přístupy a postupné proměny studia tohoto významného díla nizozemské malby 15. století. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Keywords Netherlandish painting, Rogier van der Weyden, Roger de la Pasture, The Descent from the Cross, Museo del Prado, painting of 15th century, Flemish primitives Abstract Rogier van der Weyden, Descent from the Cross: Approaches and Transformations of Interpretation This work concentrates on development in research relating to Rogier van der Weyden's work Descent from the Cross. Based on an analysis of works of the best-known art historians of latest seventy years, will be presented all the issues associated with this famous painting. Over chapters dedicated to original provenance, other fates of the work and issues related to authorship, will eventually be analysed the iconography as well. Attention will also be paid to Erwin Panofsky's theory of hidden symbolism and its application to the depiction of Descent from the Cross. At the end of this work will be evaluated individual approaches of research and gradual transformations of studying approach of this important work of 15th-century Dutch painting. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |