Jazykové trajektorie CODA v České republice
Language trajectories of CODAs in the Czech Republic
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174982Identifikátory
SIS: 190128
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jehlička, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav jazyků a komunikace neslyšících
Datum obhajoby
15. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
body obratu|CODA|český znakový jazyk|čeština|jazykověbiografické rozhovory|menšinový jazyk|neslyšící rodiče|osvojování jazyka|slyšící dítě|trajektorie osvojování|užívání a pozbývání jazyků|většinový jazykKlíčová slova (anglicky)
CODA|Czech|Czech sign language|Deaf parents|hearing child|key transitions|language acquisition|language biography interviews|majority language|minority language|trajectories of the acquisition|use and attrition of languagekalářská práce se zaměřuje na jazykové trajektorie CODA neboli slyšících dospělých osob narozených jednomu nebo dvěma neslyšícím rodičům (srov. např.: Preston, 1994; Bishop, ladě výzkumu Sherman a Homoláče (2014, 2021), kteří pracovali s Těžištěm práce je výzkumné šetření s deseti dospělými CODA (ve věku 20-60 let) žijícími v České republice. Se všemi respondenty pr jazykově biografické rozhovory, na jejichž základě sestavila jazykové trajektorie každého respondentů a v nich identifikovala tzv. body obratu. Následně se pokusila vymezit body obratu typické pro české dospělé CODA a vysledovat jisté rysy, které by umožnily sledované CODA rozčlenit do specifických skupin vykazujících v jazykových biografiích některé společné rysy.
This bachelor thesis focuses on the language trajectories of CODA or hearing adults who have deaf parents (cf. e. g.: Preston, 1994; Bishop, Hicks, 2005; Moroe, 2019). The theoretical and methodological framework of this work is based on the research of Sherman and Homoláč (2014, 2021), who worked with the theory of language management and the method of language biographies. The focus of the work is a research survey with ten CODA adults (aged 20-60) living in the Czech Republic. The author conducted linguistic biographical interviews with all respondents, on the basis of which she compiled the language trajectories of each of the respondents and identified the so-called turning points in them. Subsequently, she tried to define turning points typical for Czech adult CODAs and to trace certain features that would allow the monitored CODAs to be divided into specific groups showing some common features in language biographies.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...