Souvislost schopnosti vizualizace s osobnostními charakteristikami jedince
The connection between the ability of guided imagery and the personality characteristics of an individual
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174596Identifiers
Study Information System: 237831
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Javůrková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
30. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vizualizace|mind-body intervence|osobnostní rysy|pětifaktorový model osobnosti|NEO-FFIKeywords (English)
Guided Imagery|Mind-Body Interventions|Personality Traits|Five-factor Model|NEO-FFITato diplomová práce se zabývá souvislostí osobnostních charakteristik a schopnosti vizualizovat. Literárně přehledová část obsahuje přehled informací o samotné technice vizualizací, jejich typech a vymezení od ostatních mind-body intervencí (např. hypnózy či meditace). Dále jsou shrnuty studie pojednávající o možnostech využití vizualizací a individuálních rozdílech v účinnosti této techniky. Na studie zabývající se tím, jaké osobnostní charakteristiky se pojí s lepší schopností vizualizace, navazuje výzkumná část. Realizovaný výzkum se zabývá otázkou, jaké osobnostní charakteristiky souvisí se schopností vizualizovat mentální obrazy. Účastníci byli požádáni o poslech krátké relaxační vizualizace, po níž následovalo vyplnění dotazníku sloužícího ke zhodnocení celého prožitku a také vyplnění osobnostního dotazníku NEO-FFI. Klíčová slova vizualizace; mind-body intervence; osobnostní rysy; pětifaktorový model osobnosti; NEO-FFI
This diploma thesis deals with the connection between personality characteristics and the ability to visualize. The literature review section contains an overview of informations about guided imagery, their types and differences from other mind-body interventions (e.g. hypnosis or meditation). Furthermore, studies are summarized discussing the possibilities of using guided imagery and the effect of individual differences in the effectiveness of this technique. The research part builts on the previous research summary. The experimental study deals with the question of what personality characteristics are related to the ability to visualize mental images. Participants were asked to listen to a short relaxing guided imagery, followed by the completion of a questionnaire to evaluate the entire experience and also to complete the NEO-FFI personality questionnaire. Keywords Guided Imagery; Mind-Body Interventions; Personality Traits; Five-factor Model; NEO-FFI