PEDAGOGIKA JOHANNA FRIEDRICHA HERBARTA
JOHANN FRIEDRICH HERBART'S PEDAGOGY
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174489Identifiers
Study Information System: 240417
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kasper, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
16. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Johann Friedrich Herbart|herbartismus|pedagogika|vyučování|výchova|estetika|filosof|pedagog|německá pedagogikaKeywords (English)
Johan Friedrich Herbart|Herbartianism|pedagogy|schooling|education|aesthetics|philosopher|pedagogue|German pedagogyTato diplomová práce si klade za cíl představit čtenáři německého filosofa, psychologa, pedagoga a estetika Johanna Friedricha Herbarta. J. F. Herbart byl významným myslitelem 19. století, který ovlivnil pedagogické myšlení nejen v Německu, ale i v celé Evropě a zejména u nás. Jeho pedagogický systém, který založil na filosofii a psychologii, se stal uznávaným modelem. Ve své práci se zaměřím na život a dílo Johanna Friedricha Herbarta, pokusím se analyzovat a interpretovat jeho pojetí dítěte, respektive žáka, teorii stádií vyučovacího procesu a etická východiska jeho pedagogiky. Závěrem práce se zmíním o jeho následovnících, kteří se po smrti Herbarta postarali o propagaci, realizaci a na druhé straně také o částečné zkreslení jeho pedagogických myšlenek. Klíčová slova: estetika, filosof, Herbartismus, Johann Friedrich Herbart, německá pedagogika, pedagog, pedagogika, výchova, vyučování
The aim of this thesis will be to introduce German philosopher, psychologist, pedagogue and aesthetician Johann Friedrich Herbart. J. H. Herbart was the great thinker of the 19 th century, who influenced pedagogical thinking not only in Germany but particulary in our country. His pedagogical system, which was based on philosophy and psychology, became an honoured model. In my thesis I am going to focused on Johann Friedrich Herbart's life and work. I am going to try to analyse and interpret Herbart's child's conception like a pupil, educational process stages theory and ethical basis of his pedagogy. In conclusion, I will mention his disciples, who after Herbart's death arranged for a promotion and a realization and on the other hand also for a partial misrepresentation of his pedagogical thoughts. Keywords: aesthetics, education, german pedagogy, herbartianism, Johan Friedrich Herbart, pedagogue, pedagogy, philosopher, schooling