České herní komunity na platformě Twitch během koronavirové pandemie a vliv streamerů na fanouškovské vnímání Covidu-19
Czech gaming communities on Twitch platform during the pandemic of coronavirus and the influence of streamers on fans'perception of Covid-19
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174467Identifiers
Study Information System: 237954
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Fousek Krobová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Živé streamování, Streamování, Twitch.tv, Online komunity, Covid-19, Smíšený výzkumKeywords (English)
Live streaming, Streaming, Twitch.tv, Online communities, Covid-19, Mixed methods researchTématem diplomové práce je role českých herních streamů a online komunit kolem nich utvořených v životech jejich členů během pandemie Covid 19. Práce si klade za cíl popsat, jakým způsobem ovlivňují streameři a online komunity názory svých členů na pandemi koronaviru a jak zapadají do jejich každodenního života. Streamování je zde zasazeno do kontextu gamingu jako divácké aktivity a představeny jsou fenomény názorového vůdcovství, parasociálních vztahů a online komunit. Hlavní část práce je věnována smíšenému výzkumu, který byl rozdělen do tří částí. V první části autorka prostřednictvím kvantitativního online dotazníku zjišťovala názory a postoje diváků streamovací platformy Twitch. V dalších částech realizovala kvalitativní rozhovory s diváky i streamery. hlubší porozumění zkoumaného fenoménu. Ukázalo se, že vliv streamerů a online komunit na názory respondentů týkajících se pandemie koronaviru je poměrně marginální, což je zčásti způsobeno i názorovou shodou v rámci komunit. Streameři a hlavně online komunity ale hrály velkou sociální roli - nahrazovali respondentům jejich volnočasové aktivity i mezilidské kontakty a herní streamy se spolu s komunitními chaty stávaly místem, kde bylo možné utéct od reality každodenního života nebo se ze svých problémů v anonymitě vypovídat.
This Master's thesis focuses on the roles of Czech gaming streams and their online communities in lives of their members during Covid-19 pandemic. The thesis aims to describe the ways in which streamers and online communities influence opinions of their members regarding the pandemic and how streams fit into viewers' everyday lives. Streaming is put into context of gaming as a spectator activity and concepts of opinion leadership, parasocial relationships, and online communities. The main part of thesis is dedicated to mixed methods research, which was split into three parts. In the first part, the author surveyed opinions and values of Twitch viewers through quantitative online questionnaire. In the next parts, she conducted qualitative interviews with streamers and viewers. These interviews were used to gain context and deeper understanding of the researched phenomenon. Based on the empirical findings, the influence of streamers and online communities on their opinions regarding the pandemic seems to be quite marginal. Streamers and especially online communities however played a big social role - they substituted leisure and social activities of respondents and gaming streams along with community chats became a place to escape from reality of everyday lives or talk through their problems in a...