Show simple item record

Czech gaming communities on Twitch platform during the pandemic of coronavirus and the influence of streamers on fans'perception of Covid-19
dc.contributor.advisorŠvelch, Jan
dc.creatorPoláčková, Nikola
dc.date.accessioned2022-07-25T12:07:55Z
dc.date.available2022-07-25T12:07:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174467
dc.description.abstractThis Master's thesis focuses on the roles of Czech gaming streams and their online communities in lives of their members during Covid-19 pandemic. The thesis aims to describe the ways in which streamers and online communities influence opinions of their members regarding the pandemic and how streams fit into viewers' everyday lives. Streaming is put into context of gaming as a spectator activity and concepts of opinion leadership, parasocial relationships, and online communities. The main part of thesis is dedicated to mixed methods research, which was split into three parts. In the first part, the author surveyed opinions and values of Twitch viewers through quantitative online questionnaire. In the next parts, she conducted qualitative interviews with streamers and viewers. These interviews were used to gain context and deeper understanding of the researched phenomenon. Based on the empirical findings, the influence of streamers and online communities on their opinions regarding the pandemic seems to be quite marginal. Streamers and especially online communities however played a big social role - they substituted leisure and social activities of respondents and gaming streams along with community chats became a place to escape from reality of everyday lives or talk through their problems in a...en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce je role českých herních streamů a online komunit kolem nich utvořených v životech jejich členů během pandemie Covid 19. Práce si klade za cíl popsat, jakým způsobem ovlivňují streameři a online komunity názory svých členů na pandemi koronaviru a jak zapadají do jejich každodenního života. Streamování je zde zasazeno do kontextu gamingu jako divácké aktivity a představeny jsou fenomény názorového vůdcovství, parasociálních vztahů a online komunit. Hlavní část práce je věnována smíšenému výzkumu, který byl rozdělen do tří částí. V první části autorka prostřednictvím kvantitativního online dotazníku zjišťovala názory a postoje diváků streamovací platformy Twitch. V dalších částech realizovala kvalitativní rozhovory s diváky i streamery. hlubší porozumění zkoumaného fenoménu. Ukázalo se, že vliv streamerů a online komunit na názory respondentů týkajících se pandemie koronaviru je poměrně marginální, což je zčásti způsobeno i názorovou shodou v rámci komunit. Streameři a hlavně online komunity ale hrály velkou sociální roli - nahrazovali respondentům jejich volnočasové aktivity i mezilidské kontakty a herní streamy se spolu s komunitními chaty stávaly místem, kde bylo možné utéct od reality každodenního života nebo se ze svých problémů v anonymitě vypovídat.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectŽivé streamovánícs_CZ
dc.subjectStreamovánícs_CZ
dc.subjectTwitch.tvcs_CZ
dc.subjectOnline komunitycs_CZ
dc.subjectCovid-19cs_CZ
dc.subjectSmíšený výzkumcs_CZ
dc.subjectLive streamingen_US
dc.subjectStreamingen_US
dc.subjectTwitch.tven_US
dc.subjectOnline communitiesen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.subjectMixed methods researchen_US
dc.titleČeské herní komunity na platformě Twitch během koronavirové pandemie a vliv streamerů na fanouškovské vnímání Covidu-19cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-22
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId237954
dc.title.translatedCzech gaming communities on Twitch platform during the pandemic of coronavirus and the influence of streamers on fans'perception of Covid-19en_US
dc.contributor.refereeFousek Krobová, Tereza
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je role českých herních streamů a online komunit kolem nich utvořených v životech jejich členů během pandemie Covid 19. Práce si klade za cíl popsat, jakým způsobem ovlivňují streameři a online komunity názory svých členů na pandemi koronaviru a jak zapadají do jejich každodenního života. Streamování je zde zasazeno do kontextu gamingu jako divácké aktivity a představeny jsou fenomény názorového vůdcovství, parasociálních vztahů a online komunit. Hlavní část práce je věnována smíšenému výzkumu, který byl rozdělen do tří částí. V první části autorka prostřednictvím kvantitativního online dotazníku zjišťovala názory a postoje diváků streamovací platformy Twitch. V dalších částech realizovala kvalitativní rozhovory s diváky i streamery. hlubší porozumění zkoumaného fenoménu. Ukázalo se, že vliv streamerů a online komunit na názory respondentů týkajících se pandemie koronaviru je poměrně marginální, což je zčásti způsobeno i názorovou shodou v rámci komunit. Streameři a hlavně online komunity ale hrály velkou sociální roli - nahrazovali respondentům jejich volnočasové aktivity i mezilidské kontakty a herní streamy se spolu s komunitními chaty stávaly místem, kde bylo možné utéct od reality každodenního života nebo se ze svých problémů v anonymitě vypovídat.cs_CZ
uk.abstract.enThis Master's thesis focuses on the roles of Czech gaming streams and their online communities in lives of their members during Covid-19 pandemic. The thesis aims to describe the ways in which streamers and online communities influence opinions of their members regarding the pandemic and how streams fit into viewers' everyday lives. Streaming is put into context of gaming as a spectator activity and concepts of opinion leadership, parasocial relationships, and online communities. The main part of thesis is dedicated to mixed methods research, which was split into three parts. In the first part, the author surveyed opinions and values of Twitch viewers through quantitative online questionnaire. In the next parts, she conducted qualitative interviews with streamers and viewers. These interviews were used to gain context and deeper understanding of the researched phenomenon. Based on the empirical findings, the influence of streamers and online communities on their opinions regarding the pandemic seems to be quite marginal. Streamers and especially online communities however played a big social role - they substituted leisure and social activities of respondents and gaming streams along with community chats became a place to escape from reality of everyday lives or talk through their problems in a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV