Přístupy k učení v prostředí seminární práce na vysoké škole
Approaches to Learning in Seminar Papers in Higher Education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173926Identifikátory
SIS: 216885
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Slavík, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
17. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
přístupy k učení|přístupy k výuce|hloubkový přístup k učení|povrchový přístup k učení|zpracování seminární práce|zpětná vazbaKlíčová slova (anglicky)
approaches to learning|approaches to teaching|deep approach to learning|surface approach to learning|writing an essay|feedbackCílem dizertační práce je prozkoumat přístupy k učení v prostředí seminární práce prostřednictvím popisně-explorační analýzy výpovědí vysokoškolských učitelů a studentů. Zaměřujeme se na to, jak učitelé plánují a realizují procesy zadávání seminární práce přes výběr témat a typů zadání až po zapojování seminárních prací do výuky a poskytování zpětné vazby či provádění hodnocení. Pro účely operacionalizace základních pojmů jsme vypracovali pracovní typologii typů a forem zadání seminárních prací a ilustrovali je na příkladech excerpovaných z výpovědí učitelů. Konkrétní výukové strategie interpretujeme na základě modelů přístupů k učení a výuce popsaných v teoretické části, abychom zjistili, jak učitelé explicitně či implicitně podporují u studentů hloubkový přístup k učení, tj. které výukové strategie vedou k výraznému zájmu o porozumění oboru v celé jeho hloubce a šíři, a naopak které strategie vedou k pouhé reprodukci poznatků bez širších souvislostí s cílem vynaložit minimální úsilí k získání hodnocení nebo dokonce k plagiátorství. Tyto výsledky jsme konfrontovali s výpověďmi studentů, abychom ověřili, jak na jednotlivé strategie reagují. Zjistili jsme, že hloubkový přístup k učení při zpracování seminární práce podporuje komplexní a náročné zadání projektového charakteru, které řeší konkrétní...
The aim of the dissertation is to explore approaches to learning in the environment of a seminar paper through descriptive-exploratory analysis of perceptions of university teachers and students. We focus on how teachers plan and implement the processes of assigning a seminar paper, how they select of topics and types of assignments, use them in classroom practices and provide feedback and assessment. For the purposes of operationalization of the basic concepts, we developed a working typology of assignments. We interpret specific teaching strategies based on the models of learning and teaching approaches described in the theoretical part to find out how teachers explicitly or implicitly support a deep approach to learning, i.e. what teaching strategies lead to a strong interest in understanding the field, and conversely, which strategies lead to the mere reproduction of knowledge without a broader context in order to make minimal efforts to obtain assessment, or even resort to plagiarism. We confronted these results with students' perceptions to verify how they respond to each of the strategies. We found that an a deep approach to learning in writing a seminar paper is supported by a complex and demanding project assignment, which solves specific problems of real practice, is relevantly integrated...