Podpora nadaných žáků na 1. stupni základních škol
Support to primary school gifted students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172709Identifikátory
SIS: 246323
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vodrážková, Alžběta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nadaný žák, učitel, školní psycholog, pedagogicko-psychologická poradna, metodické vedení, systémová podpora, dotazník, rozhovorKlíčová slova (anglicky)
gifted student, teacher, school psychologist, pedagogical-psychological centre, methodical guidance, system support, survey, interviewTato diplomová práce se zabývá různými způsoby podpory nadaných žáků na 1. stupni základních škol. V teoretické části se věnuje platné školské legislativě, která se týká nadaných žáků. Práce dále pojednává o podpoře nadaných žáků z hlediska učitelů (prediagnostika, diagnostika, vedení samotné výuky). Popisuje způsob zapojení pracovníků školních poradenských pracovišť do činností s nadanými žáky a roli pracovníků pedagogicko-psychologických poraden. Jedná se o provázaný systém, kdy jeho jednotlivé části spolupracují nebo by měly spolupracovat ku prospěchu nadaného žáka. Cílem je popsat, jak probíhá systémová podpora a spolupráce mezi jednotlivými částmi systému. Nedílnou součástí celého systému jsou i rodiče nadaných žáků. Praktická část je zaměřena na analýzu školních vzdělávacích programů několika základních škol fungujících v Praze 12. Jedná se o školy s jedním zřizovatelem, které působí na relativně malém území na okraji Prahy. Školy jsou různě zaměřené. Objevuje se zde mimo jiné program Začít spolu, Montessori program, sportovně zaměřené třídy. Zjištěné skutečnosti jsou pak porovnány se stanovisky učitelů, vedení škol a školních psychologů. Pohled je ještě doplněn o názor pracovnice pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 12. K získání dat bylo použito dotazníkové šetření určené učitelům 1....
This thesis deals with various methods to support gifted pupils in primary schools. The theoretical part focuses on the current educational legislation that relates to gifted students. Further, the work describes the support available to gifted pupils from teachers (pre- diagnostics, diagnostics, lesson setup). It describes the method of involvement of employees of school counseling centers in activities with gifted pupils and the role of employees of pedagogical-psychological centers. This is a connected system in which individual parts can (and should) cooperate to the benefit of each gifted pupils. The aim of the work is to describe how the system support and the cooperation of the individual segments is implemented. Last but not least, it emphasises that an important part of the whole system are the parents of gifted pupils. The practical part of the thesis focuses on a description of the work with the gifted pupils according to the curricula (School Educational Programmes) of several elementary schools operating in Prague 12. All the schools have a common founder, and all operate in a relatively small area on the outskirts of Prague. There are schools with various programmes besides Step- by-step, Montessori and classes with a sport focus. The results obtained were then compared with the...