Konkordance písňového repertoáru konvolutu CZ-Ps, DA III 17 v pramenech 15. - 17. století
Concordances of Song Part of a Convolut CZ-Ps, DA III 17 within the Sources from 15th to 17th Centuries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171551Identifiers
Study Information System: 214720
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Ciglbauer, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
26. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
cantio|hudební rukopisy|15. stol.|16. stol.|17. stolKeywords (English)
cantio|music manuscripts|15th century|16th century|17th centuryPředkládaná diplomová práce je zaměřena na několik aspektů. Především je edicí části Strahovského konvolutu CZ-Pst, Ms. DA III 17, pro zjednodušení nazvané na základě majoritní převahy písní v jejím repertoáru "písňový oddíl". Klíčovou složkou práce je tabulka konkordancí jednotlivých kusů. Součástí této práce je také několik kapitol týkajících se rukopisu DA III 17 obecně a dále pak detailněji tří konkrétních kusů: písní Pulcherrima rosa, Jesus Christus dum cernitur a tropu písňové povahy Alle- Domina, flos virginalis. Nicméně i zbylé skladby jsou opatřeny kratšími komentáři týkajícími se především jejich analýzy, konkordancí a dalších souvisejících aspektů. Cílem práce je zpřístupnit touto cestou edice daný repertoár širší badatelské a hudební veřejnosti a doplnit nové informace o tomto stále ještě poměrně nedostatečně prozkoumaném hudebním materiálu.
The following thesis is basically an edition of one particular part of the Strahov convolute CZ- Pst, Ms. DA III 17 called the "song section". Majority of its repertoire are songs, yet it isn't standard monothematic section, but rather collection of various relics. The other crucial aspect of the following thesis is the table of concordances and it also contains several chapters focused on the DA III 17 manuscript itself and on three particular pieces: cantiones Pulcherrima rosa, Jesus Christus dum cernitur and trophus Alle- Domina, flos virginalis as well. Other remaining compositions are also shortly commented. The main goal of the thesis is to open up this repertoire for wider spectrum of reaserchers and musicians. And last but not least to add some new informations about this still insufficiently processed musical material.