Ohrožení dítěte v problematickém prostředí rodiny
Child exposure in a problematic family environment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17134Identifiers
Study Information System: 61624
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
11. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Život a vnitřní uspořádání rodiny je ovlivněno mnoha faktory. Rodina je zasazena do širokého sociálního a kulturního systému. Každý jedinec, v tomto případě rodič, se ocitá pod každodenním tlakem problémů, jež mohou dále ovlivňovat jeho chování a jednání uvnitř rodiny. Rodina se tak ocitá před nesčetnými problémy, jimiž může být v konečné fázi dítě ohroženo. Každá rodina má jinou schopnost problémům odolávat a řešit je, tedy schopnost plnit všechny své funkce. V případě opakovaného a trvalého neplnění jedné nebo více funkcí má rodina negativní vliv na život a vývoj dítěte. Dítě může být taktéž ohroženo nevhodným způsobem rodičovského výchovného působení, tedy nevhodným výchovným stylem. Mezi nejzávažnější problémy, které dítě ohrožují po fyzické, psychické a mravní stránce, patří fyzické a psychické týrání, sexuální zneužívání. Veškeré negativní působení rodiny na dítě se projevuje nežádoucím způsobem jak v jeho aktuální situaci, tak v jeho budoucím životě. Pedagog, který je s dítětem téměř v každodenním kontaktu, může být ohroženému dítěti nápomocen v několika ohledech. Především má být schopen ohrožené dítě ve školní třídě rozpoznat a poskytnout mu primární, laickou pomoc. Vztah učitele s žáky by tedy měl být založen na bázi důvěry a partnerství. Pedagog má být dále schopen zajistit ohroženému dítěti...
Life and internal family structure is influenced by many factors. Family is implanted into broad social and cultural system. Every individual, in this case parent, falls into daily pressure of problems, which can further influence his behaviour and acting inside of a family. Family is founding themselves in front of countless problems. Each family has different ability to be resistant against problems and to solve them, thus ability to observe its functions. In case of repetitive and permanent failure to perform one or more of function, family has negative influence on child life and its evolution. Child can be endangered by improper parental educational activity, which means improper educational style. Among the most serious problems endangering child from the physical, mental and moral side, belongs physical and mental maltreatment, sexual violation. Overall negative behaviour of family onto a child influences him undesirably in his actual situation as well as in his future life. Educator, who is nearly in daily contact with child, can be at help to endangered child in several aspects. First of all he should be able to recognize endangered child at classroom and undertake him primary assistance. The relationship between the teacher and students should be based on mutual trust and partnership. The educator...