Regulace, liberalizace a konkurence v letecké dopravě
Regulation, Liberalisation and Competition in the Air Transport Industry
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170484Identifiers
Study Information System: 1420
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Škrna, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
9. 2. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná práce se zaměřuje na evropský trh pravidelné osobní letecké dopravy. V úvodní části práce uvádím specifika odvětví a začleňuji ekonomii letecké dopravy do širšího kontextu síťových odvětví. Analýzou regulatorního rámce ukazuji, jakými nástroji bylo v odvětví omezováno konkurenční prostředí. V práci se věnuji evropskému liberalizačnímu procesu a diskutuji možná tržní selhání a otázky existence stabilní rovnováhy, které vyvstávají na liberalizovaném trhu. Dále v práci poukazuji na možné zneužití antikonkurenčního chování, kterým mohou bývalí vlajkoví dopravci, kteří si stále udržují dominantní postavení na evropském trhu, čelit konkurenci ze strany vznikajících nízkonákladových dopravců. Upozorňuji na problémy detekce antikonkurenčního chování dle současné evropské legislativy na ochranu hospodářské soutěže a jako vhodné řešení navrhuji zavedení specifických balíčků opatření lépe definujících antikonkurenční chování a zneužití dominantního postavení v letecké dopravě.
This thesis deals with the European market of scheduled air passenger transport. In the introductory section there are depicted the specifics of the industry and the economy of air transport is described in a broader context of the network industries. Presented analysis of the regulatory framework gives an overview of the tools restricting the competition in the industry. The European liberalization process is described and the sources of possible market failure and the issues of market stability arising on the deregulated market are discussed. The thesis points out the possible abuse of anticompetitive behavior that can be used by former national flag carriers who are still dominating the European market to drive out the competitors. The problems of detection of the anticompetitive behavior under the European competition law are shown and as a possible solution the implementation of specific provisions regarding the anticompetitive behavior and the abuse of dominant position in air transport is suggested.