Environmentální prvky v rámci medializace kulturního dědictví ČR a její prezentace
Environmental aspects in the context of the media coverage of the Czech Repuvlic's cultural herigage and its presentation
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151189Identifiers
Study Information System: 192900
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
20. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Nation branding, kultura, kulturní dědictví, kulturní krajina, přírodní krajina, cestovní ruch, Česka republikaKeywords (English)
Nation branding, culture, cultural heritage, cultural landscape, natural landscape, tourism, Czech RepublicTato diplomová práce řeší reprezentaci přírodního prostředí při budování značky České republiky na domácím a světovém trhu. Cílem bylo zjistit, jak se na tom podílí obrazový a textový obsah informačních a propagačních materiálů agentury CzechTourism a jak reprezentace přírody charakterizuje Česko jako destinaci kulturního cestovního ruchu. Vyhodnocení probíhalo na základě kvalitativní analýzy. Textový obsah byl analyzován pomocí metody zakotvené teorie, vybrané fotografie byly podrobeny sémiotické analýze. Výsledek ukazuje, že Česká republika je prostřednictvím brožur CzechTourism prezentována jako země, která je harmonickým spojením přírodních pokladů a historických památek. Česká republika se zdá být turistickou destinací, po jejíž návštěvě dochází ke změně osobnosti: zlepší se nejen fyzický a emocionální stav člověka, ale také se zamyslí nad řadou otázek jako je vnímání duchovních hodnot, uvědomění si sebe sama jako českého občana (pro místní obyvatele), získání nových poznatků o historii českého státu (pro zahraničního turistu). Tato práce může sloužit jako podklad pro další výzkum, např. budování značky země prostřednictvím působení agentury CzechTourism na sociálních sítích. Zajímavé by bylo také zjistit, zda obsah informačních brožur ovlivňuje bezprostřední vnímání turisty určitých lokalit...
This thesis deals with the representation of the natural environment in branding the Czech Republic on the domestic and global market. The aim was to find out how the visual and textual content of CzechTourism information and promotional materials contributes to this and how the representation of nature characterizes the Czech Republic as a cultural tourism destination. The evaluation was based on qualitative analysis. Textual content was analysed using the grounded theory method, selected photographs were subjected to semiotic analysis. The result shows that the Czech Republic is presented through CzechTourism brochures as a country that is a harmonious combination of natural treasures and historical monuments. The Czech Republic seems to be a tourist destination, after a visit to which a change of personality occurs: not only does one's physical and emotional state improve, but also one reflects on a number of issues such as the perception of spiritual values, awareness of oneself as a Czech citizen (for local residents), gaining new knowledge about the history of the Czech state (for foreign tourists). This work can serve as a basis for further research, e.g. building a country's brand through CzechTourism's social media presence. It would also be interesting to find out whether the content of...