Využití prvků mindfulness u dospělých klientů s ADHD
The Application of the Mindfulness Method on Adult Clients with ADHD
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148165Identifiers
Study Information System: 231139
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Consultant
Štěpánková, Tereza
Referee
Loneková, Katarína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADHD|ADHD v dospělosti|mindfulness|kurz mindfulness|FFMQ-15-CZKeywords (English)
ADHD|ADHD in adults|mindfulness|mindfulness course|FFMQ-15-CZTato práce se zabývá využitím technik mindfulness u dospělých klientů s ADHD s cílem zjistit prospěšnost tohoto druhu intervence. Formou akčního výzkumu byl realizován osmitýdenní kurz mindfulness, jehož dvou běhů se zúčastnilo dohromady dvanáct dospělých s ADHD. Kurz koncipovaný jako osm individuálních online setkání napomohl k hlubšímu vhledu do účastníky vnímané užitečnosti a náročnosti jednotlivých technik. Zároveň byla úroveň změny všímavosti sledovaná dotazníkem Face Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ-15-CZ) před a po absolvování kurzu. Dalším cílem výzkumu bylo také zjistit, zda se změní míra subjektivně vnímaných potíží spojených s ADHD po absolvování kurzu. Na základě analýzy výpovědí účastníků, jež se staly hlavní metodou sběru dat, se ukazuje, že mindfulness participantům přinesla do života změny ve smyslu většího zvědomění a zpřítomnění, zpomalení a zklidnění, schopnosti zastavit se, díky čemuž dokázali lépe pracovat s projevy ADHD. Mindfulness se tak zdá být další možnou formou intervence, která může napomoci dospělým jedincům s ADHD redukovat potíže způsobené touto poruchou.
This thesis deals with the use of mindfulness techniques at adult clients with ADHD aiming to determine the beneficial effects of this kind of intervention. An eight-week long mindfulness course carried out by means of the action research was attended by twelve adults with ADHD in total. The course designed as eight individual online meetings helped to get a deeper insight into the benefit and demands of the individual techniques as they are perceived by the participants. The level of the attentiveness change was monitored by the Face Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ-15-CZ) both before and after attending the course. The analysis of the participants' answers, which have become the main method to collect the data, shows that the mindfulness method has brought changes in the participants' lives; among them getting conscious, present, the ability to slow down, calm down and stop, thanks to which they have managed to better face the ADHD manifestation. Mindfulness appears to be another possible intervention which can help adults to reduce difficulties caused by this disorder.