Výchova dítěte po rozvodu
Education of a child after divorce
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148027Identifikátory
SIS: 199765
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rodina|rozvod|výchova|výchovný styl|otcovská role|mateřská role|střídavá výchovaKlíčová slova (anglicky)
Family|divorce|education|parenting style|maternal role|paternal role|co parenting|rasing a childTeoretická část diplomové práce si klade za cíl popsat výchovu dětí po rozvodu a roli mužských a ženských vzorů v životě dětí. V teoretické části práce jsou vymezeny tyto pojmy: rodina, rozvod a výchova. Autorka se snaží zjistit, zda i po rozvodu hraje v životě dětí otec roli vychovávajícího činitele. V empirické části je provedena analýza hloubkových rozhovorů na základě zakotvené teorie. Cílem bylo objasnit, jak dotazovaní vnímají výchovu po rozvodu svých rodičů a zda jim po rozvodu nechyběla otcovská nebo mateřská role. Praktická část je napsána na základě rozhovorů s respondenty ve věku 20-30 let, kterým bylo v době rozvodu rodičů 8-13 let. Na základě rozhovorů si autorka stanovila jednotlivé kategorie a kódy definovala společné prvky těchto kategorií. Autorka popisovala hlavně model, kde je stále nejvíce dětí svěřováno do péče matek (jeden z respondentů měl střídavou péči a jednu z dotazovaných měli v péči prarodiče.) K hlavním zjištěním patří, že mladí lidé po rozvodu svých rodičů řešili chybějící mužské a ženské vzory ve svém životě a z toho vyplývající problém s obecným přijímáním autorit. Respondenti zmiňovali, že nyní mnohem kritičtěji nahlíží na své vlastní vztahy a vnímají, že otevřená komunikace je základním stavebním kamenem dlouhodobého soužití. Mimo jiné je zajímavé zjištění, že...
The aim of final thesis is to describe raising a child after divorce and the role of men and women in children's life. The theoretical part defines terms - family, divorce and the education. The author is trying to find if there is still man as a main educator of children even after divorce. In empirical part the author analyses the interviews based on principles of grounded theory. The aim of empirical part is to clear up, how adults feel by taking care of their parents and if they miss the paternal and maternal role in their life. The practical part was described and based on interviews with people from 20 to 30 which parents got divorced in they 8 to 13 years of age. The author defines the cathegories and codes based on interviews and in general describes the model of raising children by mothers. The main issue is that the young people missed the maternal and paternal role in their lives and as a result of this is that the young people have problem in coping with authorities. The interviewee state that they have more critical view on their own relationships and that the communication is the basic stone of every relationship. Another important discovery is that the young people are not sure if they would like to have their own families and children. Most of the young people are afraid of their...
