Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách
Psychological Context of Education Process in Laboratory Schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136547Identifiers
Study Information System: 225223
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Tichotová, Sylvie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
22. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
laboratorní školy|Dewey|alternativní edukační koncepce|exekutivní funkceKeywords (English)
Laboratory schools|Dewey|Alternative educational conceptions|Executive functionTato práce se snaží o stručné představení alternativního pedagogického přístupu, laboratorních škol, v psychologických souvislostech. Popisuje krátce historii, principy a metody z pohledu psychologie, na kterých byl přístup postaven. Představuje příklady současné praxe analýzou podoby těchto principů a metod v laboratorních školách dneška. Návrh výzkumu se zabývá srovnáním rozvoje exekutivních funkcí a možné souvislosti s druhem vzdělávacího přístupu.
This work tries to introduce an alternative pedagogical approach, laboratory schools, in psychological contexts. It briefly describes the history, principles and methods from psychological perspective on which the approach was based. It presents examples of current practice by analyzing the form of these principles and methods in today's laboratory schools. The research proposal compares the development of executive functions and possible connections with the type of educational approach.