Pedagogická práce s žákem s PAS v běžné školní praxi
Pedagogic work with PAS pupil in common school practise
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128152Identifiers
Study Information System: 216643
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poruchy autistického spektra|inkluze|vzděláváníKeywords (English)
Autism spectrum disorders|inclusion|educationDiplomová práce představuje inkluzivní vzdělávání žáka s PAS na základní škole běžného typu. Zabývá se vymezením pojmu poruchy autistického spektra v souvislosti s problematikou vzdělávání žáků s touto diagnózou. Práce popisuje úpravu podmínek vzdělávání a možné odlišnosti v přístupu pedagogických pracovníků k těmto žákům. Pozornost je dále věnována inkluzi a jejím specifikům. Praktická část diplomové práce zjišťuje názory pedagogických pracovníků školy ke vzdělávání žáka s PAS a strategie, které při jeho vzdělávání tito pracovníci uplatňují. Kvalitativní výzkum je uskutečňován prostřednictvím zkoumání pedagogické dokumentace a individuálních rozhovorů s účastníky edukačního procesu, především pedagogy a asistenty pedagoga. Cílem diplomové práce je zachytit spektrum názorů pedagogických pracovníků školy běžného typu na možnosti vzdělávání žáka s PAS. Těžiště práce představují rozhovory s pedagogy a jejich analýza. Na základě otevřeného kódování bylo zjištěno, že vzdělávání žáka s PAS v prostředí běžné školy představuje pro pedagogické pracovníky náročný proces, vyžadující lepší přípravu, podporu i vzájemnou spolupráci těchto účastníků. Jako nezbytná, se pro toto vzdělávání ukázala přítomnost asistenta pedagoga. Příznivé zjištění vzhledem k inkluzi představovala schopnost pedagogických pracovníků...
This diploma thesis represents inclusive education of a pupil with ASD in a common type of primary school. It deals with the definition of the autism spectrum disorder concept and relates it with the difficulty of educating pupils who have this diagnosis. The thesis describes the adjustment of educational conditions and possible differences in approach of pedagogical staff to these pupils. Attention is further focused on inclusion and its specifics. The practical part of the diploma thesis gathers pedagogical staff opinions on the education of a pupil with ASD and also the strategies which are applied in his education by these members of staff. Qualitative reserach is realized through pedagogical documentation research and through individual interviews with participants of the educational process, especially with teachers and teaching assistants. The aim of the work is to determine the opinion spectrum of pedagogical staff in a common school type towards educating a pupil with ASD. The focus of the work presents interviews and analysis with teachers. Findings based on open coding showed that the education of a pupil with ASD in a common type of primary school is a challenging process for the pedagogical staff, who require better preparation, support and mutual cooperation among the participants....