Alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s PAS s narušenou komunikační schopností
Meaning of Alternative and Augmentative communication in the education of children with autistic spectrum disorder with disturbed communication skills
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128131Identifiers
Study Information System: 224678
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
2. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
alternativní a augmentativní komunikace|autismus|kazuistika|komunikace|narušená komunikační schopnost|porucha autistického spektra|školní věk|řečKeywords (English)
alternative and augmentative communication|autism|autism spectrum disorder|case study|communication|disturbed communication skills|school age|speechDiplomová práce se zabývá otázkou alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra s narušenou komunikační schopností. Teoretická část vymezuje pojem komunikace a řeč, zabývá se rozvojem komunikace v dětském věku a představuje jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti. Další kapitola se věnuje vymezení poruchy autistického spektra, její klasifikaci a projevům. Dále teoretická část představuje jednotlivé systémy alternativní a augmentativní komunikace a zaměřuje se na jejich výhody a nevýhody při vzdělávání dětí. Empirická část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy výstupem jsou kazuistiky na základě pozorování a rozhovorů, které jsou zaměřeny na komunikační systémy, které využívají žáci s poruchou autistického spektra. Hlavním cílem je zaměřit se na děti s PAS a jejich schopnosti užívat systémy AAK při jejich vývoji a vzdělávání.
This diploma thesis deals with the issue of alternative and augmentative communication in the education of children with an autism spectrum disorder (ASD) and impaired communication skills. The theoretical part defines the concept of communication and speech, describes the development of communication in childhood and represents various categories of impaired communication skills. The next chapter defines the ASD, its classification and speeches. Furthermore, the theoretical part presents individual alternative and augmentative communication systems and focuses on their advantages and disadvantages in the education of children. The empirical part of the work is processed in the form of qualitative research, where the outputs are represented by case studies based on observations and interviews, which are focused on communication systems used by students with the ASD. The main goal is to focus on children with the ASD and their ability to use the alternative and augmentative communication systems in their development and education.