Interaktivní film a jeho stavební prvky
Interactive cinematography and its main elements
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124712Identifikátory
SIS: 223657
Kolekce
- Kvalifikační práce [17110]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotný, David Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
9. 2. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Interaktivní film, interaktivní narativ, interaktivita, nová média, film, narativní analýza, obrazová analýza, nové formy médiíKlíčová slova (anglicky)
Interactive cinema, interactive narrative, interactivity, new media, film studies, narrative analysis, visual analysis, new media formsInteraktivní film je dosud poměrně neprobádanou oblastí filmu, potažmo nových médií. Tato práce shrnuje doposud vytvořené teorie a modely, které se týkají problematiky interaktivity, interaktivního narativu a filmu, a stanovuje základní stavební prvky, z kterých se interaktivní audiovizuální tvorba skládá. Ukotvuje tuto oblast v kontextu nových médií a jejich vlastností jako jsou interaktivita a konvergence. Dále se stručně zabývá interaktivními filmy z pohledu jejich historie. Práce vysvětluje základní metody narativní a obrazové analýzy, obzvláště pak v kontextu analýzy interaktivních filmů. Tyto poznatky jsou pak využity při analýze tří filmů s nelineární narativní strukturou využívající prvky divácké interakce. Tyto filmy jsou zasazeny do modelů a teorií, které byly představeny v prvních částech práce. Na závěr jsou filmy porovnány a konfrontovány s autorovou hypotézou, která vychází z historicky poměrně negativního přijetí interaktivních filmů veřejností.
Interactive cinema is a relatively unexplored area of film and new media studies. This thesis summarizes the theories and models which relate to interactivity, interactive narrative and interactive cinema that have been developed so far, and defines the main elements which the interactive cinema consists of. It sets this area in the context of new media and their properties, such as interactivity and convergence. It also briefly deals with interactive cinema from the historical perspective. The thesis explains the basic methods of narrative and visual analysis, especially in the context of interactive cinema. These findings are then used in the analysis of three films with a nonlinear narrative structure using viewers interaction. These movies are set into the models and theories that were introduced in the first part of this thesis. Finally, the films are compared and confronted with the author's hypothesis, which is based on the relatively negative public acceptance of interactive cinema.