Interaktivní film a jeho stavební prvky
Interactive cinematography and its main elements
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124712Identifiers
Study Information System: 223657
Collections
- Kvalifikační práce [16828]
Author
Advisor
Referee
Novotný, David Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
9. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Interaktivní film, interaktivní narativ, interaktivita, nová média, film, narativní analýza, obrazová analýza, nové formy médiíKeywords (English)
Interactive cinema, interactive narrative, interactivity, new media, film studies, narrative analysis, visual analysis, new media formsInteraktivní film je dosud poměrně neprobádanou oblastí filmu, potažmo nových médií. Tato práce shrnuje doposud vytvořené teorie a modely, které se týkají problematiky interaktivity, interaktivního narativu a filmu, a stanovuje základní stavební prvky, z kterých se interaktivní audiovizuální tvorba skládá. Ukotvuje tuto oblast v kontextu nových médií a jejich vlastností jako jsou interaktivita a konvergence. Dále se stručně zabývá interaktivními filmy z pohledu jejich historie. Práce vysvětluje základní metody narativní a obrazové analýzy, obzvláště pak v kontextu analýzy interaktivních filmů. Tyto poznatky jsou pak využity při analýze tří filmů s nelineární narativní strukturou využívající prvky divácké interakce. Tyto filmy jsou zasazeny do modelů a teorií, které byly představeny v prvních částech práce. Na závěr jsou filmy porovnány a konfrontovány s autorovou hypotézou, která vychází z historicky poměrně negativního přijetí interaktivních filmů veřejností.
Interactive cinema is a relatively unexplored area of film and new media studies. This thesis summarizes the theories and models which relate to interactivity, interactive narrative and interactive cinema that have been developed so far, and defines the main elements which the interactive cinema consists of. It sets this area in the context of new media and their properties, such as interactivity and convergence. It also briefly deals with interactive cinema from the historical perspective. The thesis explains the basic methods of narrative and visual analysis, especially in the context of interactive cinema. These findings are then used in the analysis of three films with a nonlinear narrative structure using viewers interaction. These movies are set into the models and theories that were introduced in the first part of this thesis. Finally, the films are compared and confronted with the author's hypothesis, which is based on the relatively negative public acceptance of interactive cinema.