Prstová abeceda: Strategie užívané pedagogy při vzdělávání neslyšících dětí předškolního věku
Fingerspelling: Teacher's strategies when educating Deaf children in the preschool period
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123270Identifiers
Study Information System: 211589
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Okrouhlíková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
daktyl|mateřská škola pro sluchově postižené|neslyšící dítě|pedagog|pomocné fonemické kódy|prstové abecedy|strategie užívání prstových abecedKeywords (English)
auxiliary phonemic codes|dactyl|kindergarten for the Deaf|Deaf child|teacher|fingerspelling|strategies of using fingerspellingBakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a strategiemi jejich užívání, jak jsou popsány v zahraniční i tuzemské literatuře, a jejich zapojením do vzdělávacího procesu v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice. Cílem práce je představit vybrané strategie, zasadit je do odpovídajícího koncepčního rámce, popsat jejich podobu, benefity a limity užití. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně aspektů historických. Integrální součástí práce je obsahová analýza školních vzdělávacích programů šesti českých mateřských škol pro sluchově postižené zaměřená na užívání prstových abeced v pedagogické komunikaci s neslyšícími dětmi. Klíčová slova: daktyl, mateřská škola pro sluchově postižené, neslyšící dítě, pedagog, pomocné fonemické kódy, prstové abecedy, strategie užívání prstových abeced
This bachelor thesis deals with various fingerspellings and strategies of their usage as we can find in home and foreign literature. Then it focused on using them in education system in kindergarten for kids with a hearing impairment. The goal of my thesis is to introduce selected strategies and put them in the right conceptual framework. Then describe their forms with benefits and limits of their use. I look at this issue in wider context and also with aspects of history. Part of this thesis is analysis of education programs of six Czech kindergartens for kids with a hearing impairment. This analysis focuses on using fingerspelling in teaching community that works with kids with a hearing impairment. Key words: auxiliary phonemic codes, dactyl, kindergarten for the Deaf, Deaf child, teacher, fingerspelling, strategies of using fingerspelling