Show simple item record

Fingerspelling: Teacher's strategies when educating Deaf children in the preschool period
dc.contributor.advisorHudáková, Andrea
dc.creatorPavlů, Kristýna
dc.date.accessioned2020-11-12T10:53:47Z
dc.date.available2020-11-12T10:53:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123270
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with various fingerspellings and strategies of their usage as we can find in home and foreign literature. Then it focused on using them in education system in kindergarten for kids with a hearing impairment. The goal of my thesis is to introduce selected strategies and put them in the right conceptual framework. Then describe their forms with benefits and limits of their use. I look at this issue in wider context and also with aspects of history. Part of this thesis is analysis of education programs of six Czech kindergartens for kids with a hearing impairment. This analysis focuses on using fingerspelling in teaching community that works with kids with a hearing impairment. Key words: auxiliary phonemic codes, dactyl, kindergarten for the Deaf, Deaf child, teacher, fingerspelling, strategies of using fingerspellingen_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a strategiemi jejich užívání, jak jsou popsány v zahraniční i tuzemské literatuře, a jejich zapojením do vzdělávacího procesu v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice. Cílem práce je představit vybrané strategie, zasadit je do odpovídajícího koncepčního rámce, popsat jejich podobu, benefity a limity užití. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně aspektů historických. Integrální součástí práce je obsahová analýza školních vzdělávacích programů šesti českých mateřských škol pro sluchově postižené zaměřená na užívání prstových abeced v pedagogické komunikaci s neslyšícími dětmi. Klíčová slova: daktyl, mateřská škola pro sluchově postižené, neslyšící dítě, pedagog, pomocné fonemické kódy, prstové abecedy, strategie užívání prstových abecedcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectauxiliary phonemic codes|dactyl|kindergarten for the Deaf|Deaf child|teacher|fingerspelling|strategies of using fingerspellingen_US
dc.subjectdaktyl|mateřská škola pro sluchově postižené|neslyšící dítě|pedagog|pomocné fonemické kódy|prstové abecedy|strategie užívání prstových abecedcs_CZ
dc.titlePrstová abeceda: Strategie užívané pedagogy při vzdělávání neslyšících dětí předškolního věkucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-08
dc.description.departmentÚstav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
dc.description.departmentInstitut of Deaf Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId211589
dc.title.translatedFingerspelling: Teacher's strategies when educating Deaf children in the preschool perioden_US
dc.contributor.refereeOkrouhlíková, Lenka
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
thesis.degree.programČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institut of Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a strategiemi jejich užívání, jak jsou popsány v zahraniční i tuzemské literatuře, a jejich zapojením do vzdělávacího procesu v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice. Cílem práce je představit vybrané strategie, zasadit je do odpovídajícího koncepčního rámce, popsat jejich podobu, benefity a limity užití. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně aspektů historických. Integrální součástí práce je obsahová analýza školních vzdělávacích programů šesti českých mateřských škol pro sluchově postižené zaměřená na užívání prstových abeced v pedagogické komunikaci s neslyšícími dětmi. Klíčová slova: daktyl, mateřská škola pro sluchově postižené, neslyšící dítě, pedagog, pomocné fonemické kódy, prstové abecedy, strategie užívání prstových abecedcs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with various fingerspellings and strategies of their usage as we can find in home and foreign literature. Then it focused on using them in education system in kindergarten for kids with a hearing impairment. The goal of my thesis is to introduce selected strategies and put them in the right conceptual framework. Then describe their forms with benefits and limits of their use. I look at this issue in wider context and also with aspects of history. Part of this thesis is analysis of education programs of six Czech kindergartens for kids with a hearing impairment. This analysis focuses on using fingerspelling in teaching community that works with kids with a hearing impairment. Key words: auxiliary phonemic codes, dactyl, kindergarten for the Deaf, Deaf child, teacher, fingerspelling, strategies of using fingerspellingen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV