Prstová abeceda: Strategie užívané pedagogy při vzdělávání neslyšících dětí předškolního věku
Fingerspelling: Teacher's strategies when educating Deaf children in the preschool period
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/123270/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123270Identifikátory
SIS: 211589
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Okrouhlíková, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav jazyků a komunikace neslyšících
Datum obhajoby
8. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
daktyl|mateřská škola pro sluchově postižené|neslyšící dítě|pedagog|pomocné fonemické kódy|prstové abecedy|strategie užívání prstových abecedKlíčová slova (anglicky)
auxiliary phonemic codes|dactyl|kindergarten for the Deaf|Deaf child|teacher|fingerspelling|strategies of using fingerspellingBakalářská práce se zabývá prstovými abecedami a strategiemi jejich užívání, jak jsou popsány v zahraniční i tuzemské literatuře, a jejich zapojením do vzdělávacího procesu v mateřských školách pro sluchově postižené v České republice. Cílem práce je představit vybrané strategie, zasadit je do odpovídajícího koncepčního rámce, popsat jejich podobu, benefity a limity užití. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně aspektů historických. Integrální součástí práce je obsahová analýza školních vzdělávacích programů šesti českých mateřských škol pro sluchově postižené zaměřená na užívání prstových abeced v pedagogické komunikaci s neslyšícími dětmi. Klíčová slova: daktyl, mateřská škola pro sluchově postižené, neslyšící dítě, pedagog, pomocné fonemické kódy, prstové abecedy, strategie užívání prstových abeced
This bachelor thesis deals with various fingerspellings and strategies of their usage as we can find in home and foreign literature. Then it focused on using them in education system in kindergarten for kids with a hearing impairment. The goal of my thesis is to introduce selected strategies and put them in the right conceptual framework. Then describe their forms with benefits and limits of their use. I look at this issue in wider context and also with aspects of history. Part of this thesis is analysis of education programs of six Czech kindergartens for kids with a hearing impairment. This analysis focuses on using fingerspelling in teaching community that works with kids with a hearing impairment. Key words: auxiliary phonemic codes, dactyl, kindergarten for the Deaf, Deaf child, teacher, fingerspelling, strategies of using fingerspelling