Komunikace lektorů při doučování českého jazyka
Communication of lecturers during private tutoring in Czech language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122799Identifikátory
SIS: 214239
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Homolková, Kamila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
doučování|český jazyk|komunikace|lektorKlíčová slova (anglicky)
private tutoring|Czech language|communication|lecturerCílem této práce je analýza komunikace v doučování českého jazyka (zvláště pak analýza komunikace lektorů), a to na základě pěti nahrávek doučování. Práce v teoretické části nejprve shrnuje dosavadní poznatky ohledně doučování a ohledně školní komunikace, např. se pozastavuje u verbální a neverbální komunikace učitele a studenta či sleduje typickou komunikační strukturu užívanou ve školní výuce. praktické části práce analyzuje komunikaci v doučování českého jazyka na základě nahrávek lektorů se studenty 2. stupně základní školy či obdobných ročníků víceletých gymnázií. Práce podle analyzovaného materiálu charakterizuje verbální a neverbální komunikaci jak lektorů, tak studentů doučování, blíže se pak zaměřuje na komunikační strukturu v doučování, tj. otázky lektorů, odpovědi studentů a zpětnou vazbu lektorů. Poznatky ohledně komunikace v doučování jsou pak porovnávány se školní komunikací. V závěru se práce věnuje výhodám a nevýhodám online doučování na základě analyzovaných nahrávek a rozhovorů s
The aim of this thesis is the analysis of communication in private tutoring of the Czech language (especially the analysis of communication of lecturers). The analysis is based on five recordings of private tutoring. The thesis in the theoretical part summarizes the existing knowledge about private tutoring and about communication in school, such as verbal and nonverbal communication of teachers and of students or typical communication structure used in school education. In the practical part, the thesis analyzes the communication in private tutoring in the Czech language based on recordings of lecturers and their students visiting the second primary school level or similar years of multi-year grammar school. The thesis according to the analyzed material describes verbal and nonverbal communication of lecturers and students in private tutoring, then focuses on communication structure in private tutoring, i. e. questions of lecturers, student answers and feedback of lecturers. Knowledge about communication in private tutoring is then compared with communication in school. In the end, the thesis focuses on the advantages and disadvantages of online form of private tutoring based on analyzed recordings and interviews with lecturers.