Hodnocení slovenských učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
Evaluation of Slovak geography textbooks in terms of approach to environmental ethics
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122096Identifiers
Study Information System: 216037
Collections
- Kvalifikační práce [18436]
Author
Advisor
Referee
Bartoš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
History Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Ekologická etika, hodnocení učebnic, geografie, Slovensko, ochrana životního prostředí, vztah člověka a přírodyKeywords (English)
Environmental ethics, assessment of textbooks, geography, Slovakia, environmental protection, human ecologyPráce se zabývá hodnocením současných slovenských učebnic zeměpisu pro střední školy z hlediska environmentální etiky a zjišťuje zastoupení výroků, které jsou hodnoceny z pohledu pěti základních kategorií environmentální etiky v učebnicích - antropocentrismus, biocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus a evoluční etika. Práce porovnává zjištěné výsledky s výsledky obdobného výzkumu českých učebnic.
This bachelor's thesis pursues Slovak geography textbooks for secondary schools in the aspects of their attitude towards environmental ethics. It investigates the ratio of differently oriented statements in particular textbooks. The statements are distributed into five principal categories of environmental ethics - anthropocentrism, theocentrism, biocentrism, ecocentrism and ethical evolution. The author compares the findings of this thesis with the findings of analogical thesis which dealt with Czech geography textbooks.