dc.contributor.advisor | Matějček, Tomáš | |
dc.creator | Čechová, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T10:23:07Z | |
dc.date.available | 2020-10-16T10:23:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122096 | |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis pursues Slovak geography textbooks for secondary schools in the aspects of their attitude towards environmental ethics. It investigates the ratio of differently oriented statements in particular textbooks. The statements are distributed into five principal categories of environmental ethics - anthropocentrism, theocentrism, biocentrism, ecocentrism and ethical evolution. The author compares the findings of this thesis with the findings of analogical thesis which dealt with Czech geography textbooks. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá hodnocením současných slovenských učebnic zeměpisu pro střední školy z hlediska environmentální etiky a zjišťuje zastoupení výroků, které jsou hodnoceny z pohledu pěti základních kategorií environmentální etiky v učebnicích - antropocentrismus, biocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus a evoluční etika. Práce porovnává zjištěné výsledky s výsledky obdobného výzkumu českých učebnic. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Environmental ethics | en_US |
dc.subject | assessment of textbooks | en_US |
dc.subject | geography | en_US |
dc.subject | Slovakia | en_US |
dc.subject | environmental protection | en_US |
dc.subject | human ecology | en_US |
dc.subject | Ekologická etika | cs_CZ |
dc.subject | hodnocení učebnic | cs_CZ |
dc.subject | geografie | cs_CZ |
dc.subject | Slovensko | cs_CZ |
dc.subject | ochrana životního prostředí | cs_CZ |
dc.subject | vztah člověka a přírody | cs_CZ |
dc.title | Hodnocení slovenských učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-07 | |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 216037 | |
dc.title.translated | Evaluation of Slovak geography textbooks in terms of approach to environmental ethics | en_US |
dc.contributor.referee | Bartoš, Jan | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějepis se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History Oriented at Education - Geography Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějepis se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History Oriented at Education - Geography Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá hodnocením současných slovenských učebnic zeměpisu pro střední školy z hlediska environmentální etiky a zjišťuje zastoupení výroků, které jsou hodnoceny z pohledu pěti základních kategorií environmentální etiky v učebnicích - antropocentrismus, biocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus a evoluční etika. Práce porovnává zjištěné výsledky s výsledky obdobného výzkumu českých učebnic. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis pursues Slovak geography textbooks for secondary schools in the aspects of their attitude towards environmental ethics. It investigates the ratio of differently oriented statements in particular textbooks. The statements are distributed into five principal categories of environmental ethics - anthropocentrism, theocentrism, biocentrism, ecocentrism and ethical evolution. The author compares the findings of this thesis with the findings of analogical thesis which dealt with Czech geography textbooks. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |