Role médií v konzumní socializaci dětí
The role of media in consumer socialization of children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121645Identifiers
Study Information System: 215214
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Spotřebitelská socializace, socializace, spotřeba, spotřební společnost, média, nová média, prosumingKeywords (English)
Consumer socialization, socialization, consumption, consumer society, media, new media, prosumingTato diplomová práce se zabývá problematikou spotřebitelské socializace. Ta probíhá prostřednictvím několika hlavních faktorů, jimiž jsou média, rodina, vrstevníci a škola. Cílem práce je prozkoumání role, kterou média hrají v procesu spotřebitelské socializace. Média jsou zkoumána v kontextu ostatních faktorů, které jsou od sebe navzájem neoddělitelné a nelze je tedy studovat zvlášť. Teoretická část práce se zabývá fenoménem spotřeby a spotřební společnosti, které jsou předpokladem spotřebitelské socializace. Dále představuje základní poznatky z oblasti socializace, médií jako socializačního faktoru a v neposlední řadě také dosavadní poznatky a výzkumy spojené se socializací spotřebitelskou. Prostřednictvím kvalitativních rozhovorů s dětmi ve věku deseti až dvanácti let byla nasbírána data, jež byla následně interpretována tematickou analýzou. Z analýzy vyplývá, že děti ve své spotřebě a spotřebních přáních reflektují to, co se odehrává v médiích. Média sama jsou dětmi také konzumována, avšak v prostředí nových médií jde často o prosuming, tedy že děti jsou zároveň producenty i konzumenty mediálních obsahů. Média lze v procesu spotřebitelské socializace vnímat jako výrazného aktéra a zároveň jako pojítko, které interaguje s ostatními socializačními faktory a vstupuje do vztahů mezi nimi.
This diploma thesis deals with the issue of consumer socialization. Socialization is influenced by four main factors, which are the media, family, peers and school. The aim of this work is to examine the role that the media play in the process of consumer socialization. The media are examined in the context of other factors that are inseparable from each other and therefore cannot be studied separately. The theoretical part deals with the phenomenon of consumption and consumer society, which are a prerequisite for consumer socialization. It also presents basic knowledge in the field of socialization, the media as a socialization factor and, last but not least, existing knowledge and research associated with consumer socialization. Through qualitative interviews with children aged ten to twelve, data were collected, which was then interpreted by thematic analysis. The analysis shows that children reflect their consumption and consumer desires by what is happening or seen in the media. The media itself is also consumed by children, but in the environment of new media it is often a matter of prosuming, ie that children are both producers and consumers of media content. In the process of consumer socialization, the media can be perceived as a significant actor and at the same time as a link that...