Kompetence tazatele při práci s traumatickými životními vzpomínkami narátorů: možnosti a meze využití psychoterapeutických přístupů v orálně-historické praxi
Interviewer's competencies in working with narrator's traumatic life memories: psychotherapeutic approaches in oral history practice - possibilities and limits
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121101Identifiers
Study Information System: 212961
Collections
- Kvalifikační práce [6821]
Author
Advisor
Referee
Houda, Přemysl
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Oral History - Contemporary History
Department
Oral History - Contemporary History
Date of defense
15. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Orální historie, trauma, psychoterapie, rozhovor, etika, kompetenceKeywords (English)
Oral history, trauma, psychotherapy, interview, ethic, competenceDiplomová práce pracuje s metodou zakotvené teorie a klade si za cíl prostřednictvím mezioborové syntézy přispět k obohacení hodnotových východisek badatelů pracujících metodou orální historie, kteří se stávají zároveň jejími reprezentanty. Práce vychází z teze, že propojení historické vědy s psychologií, potažmo praktikami psychoterapie (které obsahují jistý eticko-mravní apel a nabízí i širší poznání lidského nitra) by mohlo být pro praxi orální historie obohacující. Průnik psychologických a psychoterapeutických přístupů do praxe orální historie není jen teoretickou syntézou autora, nýbrž práce je obohacena také praktickými poznatky z klinické praxe spolupracujících specialistů (psychologů a terapeutů), kterým byly položeny nejprve teoretické otázky, a následně otázky nad typovými rozhovory vedenými se čtyřmi narátory v rámci projektu Paměť národa, u nichž bylo možné explicitně předpokládat existenci traumatu, vzhledem k jejich životní zkušenosti. Zároveň nesestříhaná verze materiálu bez korektur obsahuje veškerou invenci tazatelů. Východiskem práce je dále také fakt, že podstatná část populace se setkala ve svém životě s traumatem (tj. silným stresorem), který může tazatel pracující s metodou orální historie nevědomky "oživit", může být konfrontován s nečekanými projevy emocí, či se dokonce...
This diploma thesis is working with the method of grounded theory and aims by means of interdisciplinary synthesis contributing to the enrichment of values for researchers practicing the method of oral history, who's become its current representatives. Diploma thesis that is based on the premise that connection of historical sciences and psychologies or practical psychotherapy (which have a certain ethical-moral appeal and have a broader knowledge of the human soul) could be enriching for the practice of oral history. Research of psychological and psychotherapeutic approaches to the practice of oral history is not just a theoretical self-synthesis, but the work is enriched by practical experiences from clinical practice of auxiliary specialists (psychologists and therapists), who were asked about theoretical questions firstly, then about few questions about trauma presence in typical interviews with four narrator. Narrator`s participate in project "Memory of the Nation" and it is possible to assume potential existence of trauma inside them - looking at their life experiences. Uncut version of the material - without proofreading contains the potential inventions of the interviewers. One of the starting point of the work is that part of the population met with trauma (means a strong stressor) in...