Alternativní zařízení pro měření a sběr dat a jejich možnosti využití ve výuce chemie
Alternative devices for data collection and possibilities of employment in chemistry education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119951Identifikátory
SIS: 216432
Kolekce
- Kvalifikační práce [19062]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stratilová Urválková, Eva
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
23. 7. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Senzory, MBL, vzdělávání v chemii, školní měřicí systémy, levná čidla a zařízeníKlíčová slova (anglicky)
Sensors, MBL, chemistry education, Probeware, cheap sensors and devicesŠkolní měřící systémy (ŠMS) mají za sebou již delší historii a stávají se dnes čím dál více běžným a efektivním pomocníkem ve výuce chemie. Rozšíření ŠMS však může bránit nedostatek finančních prostředků, který je pro některé učitele hlavním důvodem, proč se ŠMS ve výuce chemie nepracují. Pro řešení tohoto problému je proto vhodné hledat levnější zařízení, která by mohla sloužit jako alternativa ke značkovým ŠMS, a která by si mohl dovolit každý učitel. Expanze mezinárodních internetových obchodů a možnost levné mezinárodní přepravy vedly k tomu, že se začínají objevovat levné alternativy k relativně nákladným značkovým ŠMS či profesionální instrumentální technice. Je tedy žádoucí tyto alternativy ŠMS hledat a testovat jejich potenciál k využítí ve výuce chemie jako levnější náhrady ke značkovým ŠMS, což je také hlavním tématem této práce. Výsledky této práce ukázaly, že taková levná zařízení jsou dobře dostupná a při jejich nákupu lze uspořit značné množství finančních prostředků. Tyto alternativy školních měřicích systémů poskytují data a výsledky v souladu s očekáváním, přičemž výstupy těchto zařízení a čidel se významně neliší od výstupů poskytovaných značkovými školními měřicími systémy a jsou uspokojivě reprodukovatelné. Nevýhodou může být delší doba dodání zboží ze zahraničního e-shopu a...
Probeware already has a long history and it is now more recognised as an effective utility in chemistry education. One of the main obstacles for probeware to expand is the lack of the financial means which is one of the main reasons why they are still plenty of teachers that do not use probeware in chemistry education. To solve this issue it is important then to find a cheaper replacement for original probeware so every teacher can use it. The rise of e-shops and cheap international shipping led to the appearance of cheap alternatives to relatively expensive probeware and to professional devices for instrumental methods. It is then vital to find these alternatives and to test their potencial of becoming a fine replacement of the original probeware and that is also the main topic of this bachelor thesis. The results have shown that these cheaper devices already exist and by buying them a lot of financial means can be saved. This alternative probeware provides quality reproducible outputs based on real expectation which are not that much different from the outputs of the original probeware. They are also some disadvantages like long delivery time of goods from foreign e-shops and its complaint. As well as, advanced functions for data analysis are not available in the case of devices with autonomous...