Mediální obraz menstruace v masových médiích a v uživatelských obsazích
Media Image of Menstruation in Mass media and User generated content
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119005Identifikátory
SIS: 211999
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
30. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mediální obraz, masová media, uživatelské obsahy, menstruace, teorie sociální konstrukce reality, kvantitativní obsahová analýza, analýza rámcůKlíčová slova (anglicky)
Media image, mass media, user generated content, menstruation, theory of social construction of reality, quantitative content analysis, framework analysisTato diplomová práce se zabývá mediálním obrazem menstruace v masových médiích a v uživatelských obsazích. Menstruace je biologický proces, který je nutný pro reprodukci. Má určitou roli nejen z biologického hlediska, ale také kulturního. Po dlouhou dobu byla menstruace tabuizována a stigmatizována. V dnešní době se již nepotýkáme s naprostou tabuizací, ale některá stigmata a stereotypy přetrvaly. Diplomová práce vychází z teorie sociální konstrukce reality, kdy jsou masová média považována za jednoho z činitelů, kteří se na tomto konstruování podílejí. Cílem práce je analyzovat obraz menstruace v masových médiích vytvářených profesionály a porovnat ho s obrazem v uživatelských obsazích, který vytváří veřejnost na sociálních sítích. Pro dosažení komplexního pohledu na danou problematiku jsou použity dvě výzkumné metody - kvantitativní obsahová analýza a kvalitativní analýza rámců. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy je zjištěna četnost a výskyt tématu menstruace v masových médiích. Pomocí analýzy rámců je zjištěno, jak je téma zobrazováno a rámováno, jak v masových médiích, tak v uživatelských obsazích.
This diploma thesis discusses the image of menstruation in the mass media and in user generated content. Menstruation is a biological process that is essential for reproduction. It not only plays a specific role from the biological point of view, but also from the cultural aspect. Menstruation has remained a taboo and been stigmatised for many years. Today this topic is no longer completely taboo, but some stigma and stereotypes remain. This diploma thesis is based on the theory of social construction of reality, where the mass media is considered one element involved in the construction of this reality. The aim of this work is to analyse the image of menstruation in the mass media created by professionals and compare it with the image of this topic in user generated content created by the public on social networks. Two research methods are used to obtain a comprehensive view of the specific issue - a quantitative content analysis and qualitative framework analysis. The quantitative content analysis is used to establish the frequency and occurrence of the topic of menstruation within mass media. The framework analysis is used to establish how this topic is represented and framed in the mass media and in user generated content.