Proměny v zobrazování Sametové revoluce v rámci české filmové tvorby
Changes in the Portrayal of the Velvet Revolution within the Czech Cinemathography
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118615Identifikátory
SIS: 213831
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moskvina, Yuliya
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
24. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kulturní paměť, film, Sametová revoluce, česká historie, kvalitativní studie, vizuální analýza, vizuální médium, sociologieKlíčová slova (anglicky)
Collective memory, movie, The Velvet revolution, Czech history, qualitative study, content analysis, visual medium, sociologyTato práce je zaměřena na výzkum obrazu Sametové revoluce v rámci české filmové tvorby. Na tuto problematiku nahlížím skrze teorii kolektivní paměti. Konkrétně se z metodologického hlediska nejvíce opírám o studii Kulturní paměť a film: Jak se měnil obraz poválečného odsunu v české filmové tvorbě, kterou provedla Irena Řehořová. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy se na třech vybraných filmových zpracováních, z nichž každé reprezentuje určité časové období, snažím identifikovat, skrz jaké dominantní výrazové prostředky je koncept Sametové revoluce v jednotlivých časových obdobích reprezentován a jaký obraz této historické události se tvůrci jednotlivých filmových zpracování snaží divákům předat. Zároveň se zajímám i o to, jakého přijetí se těmto filmům dostává u kritické i divácké veřejnosti, abych si tímto způsobem ověřila, jak česká společnost na filmy prezentovaná ztvárnění Sametové revoluce nahlíží. Má práce je rozdělena na pět částí. V první, teoretické části se věnuji teorii kolektivní paměti s přihlédnutím k českým specifikům a nedokumentárnímu filmu jako médiu kolektivní paměti. Následuje kapitola stručně popisující historický kontext Sametové revoluce a její dnešní postavení v diskurzu české společnosti. Poté je zde metodologická část, zabývající se metodologickým zpracováním mého výzkumu....
My thesis is focused on exploration of the portrayal of the Velvet Revolution within Czech Cinematography. I am examining this problematic through the theory of the collective memory. In particular I am using a methodological concept developed by Irena Řehořová in her study Cultural Memory and Film: How the Image of Post-War Displacement in Czech Film Has Changed. I have chosen three films - each representing one period of time and by conducting a qualitative content analysis I am trying to identify the key means of expression that are used to represent the concept of the Velvet Revolution during each of those particular periods of time and what overall image of the Velvet Revolution creators of the movies are trying to show to their viewers. At the same time, I am focusing on the reaction of professional critics and regular viewers to check how the Czech public reacts to the representations of the Velvet revolution shown in the films. My thesis is divided into four parts. The first, Theoretical Chapter is based on the theory of the collective memory with a focus on the Czech specifics and non-documentary movie as medium of collective memory. Following is a description of the historical context of the Velvet Revolution and its today's position in the Czech public discourse. Then there is the...