Výslechová sugestibilita adolescentů z pohledu psychologie
Interrogative suggestibility of adolescents from the perspective of psychology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116708Identifiers
Study Information System: 204155
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sugestibilita|výslech|adolescenceKeywords (English)
suggestibility|interrogation|adolescenceDiplomová práce nejprve pojednává o výslechové sugestibilitě a porovnává základní přístupy k jejímu zkoumání - Gudjonssonův přístup individuálních rozdílů a experimentální přístup Loftusové a dalších. Následně jsou zmíněny různé sugestivní výslechové techniky a podrobněji je srovnána Reidova technika s výslechovým modelem PEACE. Dále je pojednáno o psychologických aspektech výslechové sugestibility, konkrétně o věku a vybraných kognitivních a psychosociálních faktorech. Poslední teoretická kapitola se zabývá možnostmi měření výslechové sugestibility a kriticky hodnotí nejpoužívanější Gudjonssonovy škály sugestibility (GSS). Výzkumná část práce se zaměřila na bližší prozkoumání vztahu jednotlivých dimenzí GSS a vybraných proměnných (věku, pohlaví a typu školy) u vzorku adolescentů.
The thesis first discusses interrogative suggestibility and compares the basic approaches to its investigation - Gudjonsson's approach of individual differences and experimental approach of Loftus and others. Subsequently, various suggestive interrogation techniques are mentioned and the Reid technique is compared in detail with the interrogation model PEACE. Furthermore, psychological aspects of interrogative suggestibility, specifically age and selected cognitive and psychosocial factors are discussed. The last theoretical chapter deals with the possibilities of measuring interrogative suggestibility and critically evaluates the most used Gudjonsson Scale of Suggestibility (GSS). The research part of the thesis focuses on closer examination of the relationship of individual dimensions of GSS and selected variables (age, sex and type of school) in the sample of adolescents.