Hodinkohled: Etnografie uživatelské zkušenosti s Apple Watch
A Watch To Watch: Ethnography of User's Experience with Apple Watch
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116396Identifikátory
SIS: 203711
Kolekce
- Kvalifikační práce [6379]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Abu Ghosh, Yasar
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
27. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Apple Watch, chytré hodinky, nositelná elektronika, autoetnografie, branding, reklama, teorie sítí-aktérů (ANT), věda technologie a společnostKlíčová slova (anglicky)
Apple Watch, smartwatch, wearables, autoethnography, branding, advertising, actor-network analysis, science technology and societyTato práce staví na etnografii uživatelské zkušenosti s chytrými hodinkami Apple Watch a zabývá se jejími propojeními s brandingovou strategií Applu v podobě reklamního diskurzu oficiální webové stránky výrobce, výroční zprávy o dodavatelské zodpovědnosti (2019) a klientských přednášek Today at Apple pořádaných v Apple Storech. Použitý analytický rámec vychází ze sociomateriálních přístupů a především z konceptu metody-asambláže (Law, 2004) a feministické kritiky ANT, jež mi umožňují přistupovat ke korporátním praktikám jako k procesům zjednávání singulární a koherentní komerční skutečnosti. Cílem této studie je prozkoumat možná propojení mezi uživatelskou zkušeností s Apple Watch a korporátní brandingovou strategií vytvářející specifické komerční skutečnosti, na jejichž základě se společnost Apple snaží začlenit ostatní lidské i nelidské aktéry do vlastní korporátní sítě. Tato práce se rovněž soustředí na vznikající nejistoty a kontroverze, které jsou nedílnou součástí utváření koherentní brandingové strategie. První kapitola využívá sémiotické analýzy inspirované Woolgarovým (1990) termínem morální univerzum. V druhé kapitole se vydávám za rámec výhradně uživatelských komerčních sdělení a zabývám se výroční zprávou Applu, která pojednává o dopadech výrobních procesů na lidská práva zaměstnanců a...
This thesis builds upon ethnography of Apple Watch user experience and explores its connections with Apple's different branding strategies such as official website advertisements for Apple Watch Series 4, Supplier Responsibility Progress Report (2019) and Today at Apple sessions held in Apple Stores. I draw on sociomaterial approaches with special emphasis on John Law's (2004) method-assemblage and the feminist critique of ANT managerial vision that allow me to conceptualize corporate practices as means of enacting singular and coherent commercial out-thereness and absences. The goal of this thesis is to explore possible connections between the user's experience and the corporate branding strategies which craft a series of commercial realities in order to translate the needs of other actants and enroll them in its corporate network. This paper also argues that ambivalence is central to this process as corporate branding is being constantly reshaped and reconfigured by both the branding strategy itself and the actants involved. Chapter I provides a semiotic analysis of advertisements inspired by Woolgar's (1990) concept of moral universe. The second chapter follows with examining the Progress Report which provides information on the production processes that are completely absent in exclusively...