Rozvoj sociálně emocionálních dovedností předškolních dětí
Development of social and emocional skills of pre-school children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111736Identifiers
Study Information System: 192150
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Koťátková, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
artefiletika, sociálně emocionální dovednosti, složky školní zralosti, sociální vývoj předškolních dětí, emoční vývoj předškolních dětí, význam hry, školní zralost, školní připravenostKeywords (English)
artefiletics, social-emotional skills, constituent parts of school maturity, social development of pre-school children, emotional development of pre-school children, the meaning of a play, school maturity, readiness for schoolTato diplomová práce vymezuje sociálně emocionální dovednosti, které je třeba kultivovat u předškolních dětí v souvislosti s jejich vstupem do základní školy. Práce také ověřuje možnosti a meze artefiletiky v rozvoji sociálních a emocionálních dovedností předškolních dětí. Diplomová práce má teoreticko- empirický charakter a je rozdělena na dvě části- teoretickou a praktickou. Kapitoly teoretické části se zabývají sociálním a emočním vývojem předškolních dětí, dále významem hry v socioemocionálním vývoji předškolních dětí a také sociálně- emocionální složkou školní zralosti. Poslední kapitola je věnována artefiletice jako inovativnímu přístupu k rozvoji sociálně emocionálních dovedností předškolních dětí. Praktická část diplomové práce se skládá ze dvou částí, z akčního výzkumu a z dotazníkového šetření. Akčním výzkum je zaměřen na ověření možností a mezí artefiletiky při rozvíjení a kultivaci sociálně emocionálních dovedností v předškolní třídě mateřské školy. Akční výzkum byl orientován na zvýšení kvality komplexní zralostní přípravy na vstup do základní školy, potažmo adaptace na školní prostředí. Druhou část praktické části tvoří průzkumové dotazníkové šetření, jehož účelem bylo především zjištění autentických názorů, postojů a mínění předškolních pedagogů z praxe ve sledované oblasti. V závěru práce...
This thesis defines social-emotional skills that need to be refined among pre-school children within the context of the beginning of schooling. The work also verifies the possibilities and limits of artefiletics in the development of social and emotional skills of pre-school children. The thesis is of a theoretical- empirical character and is divided into two parts - theoretical and practical. The chapters of the theoretical part deal with social and emotional development of pre-school children, the meaning of a play in social-emotional development and also with social-emotional constituent part of school maturity. The last chapter is devoted to artefiletics as an innovative approach towards the development of social- emotional skills of pre-school children. The practical part of this thesis consists of two parts - action research and questionnaire survey. The action research focuses on verifying the possibilities and limits of artefiletics when developing and refining social-emotional skills of pre-school children in kindergarten.The action research aimed at increasing the quality of complex maturity preparation for entering primary school, respectively adaptation to school environment. The second part of the practical part consists of questionnaire survey, the aim of which was above all to discover...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953
Defence status: RECOGNIZEDHanus, Adam (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Date of defense: 29. 4. 2021The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. ... -
Hrad vzdělání a národa. Vznik, proměny a význam středního školství v politickém okresu Sušice mezi reformami 1869 a 1953
Defence status: DEFENDEDHanus, Adam (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 5. 9. 2018The Castle of Education and the Nation is a work concerning secondary segment of schooling system in the political district of Sušice. The time scope of the work is framed by two school reforms from years 1869 and 1953. ... -
Formy spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky
Defence status: DEFENDEDTěšínská, Magda (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 18. 5. 2016Diplomová práce se soustředí na formy spolupráce mezi rodinou a školou na počátku školní docházky. Teoretická část definuje rodinu a školu jako výchovně - vzdělávací instituce. Mapuje kořeny vývoje spolupráce těchto ...