Feminism and Gender Equality in Czech Schools and Society
Feminismus a genderová rovnost v českých školách a ve společnosti
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110848Identifikátory
SIS: 199879
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Drozenová, Wendy
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra filozofie
Datum obhajoby
25. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Feminismus, gender, škola, Česká republika, historie feminismu, genderová rovnost, učiteléKlíčová slova (anglicky)
Feminism, Gender, School, Czech Republic, History of Feminism, Gender Equality, TeachersTato diplomová práce se zabývá problematikou feminismu a genderové rovnosti ve společnosti, specificky ve školství. Genderová rovnost (stejně jako jiné typy rovnosti) je důležitá část demokratické společnosti. Způsob, jakým je feminismus a genderová rovnost přijímána a diskutována ve školách reflektuje a zároveň formuje způsob, jak tyto témata přijímá společnost. Cílem této práce je prezentovat problematiku genderové rovnosti a feminismu a analyzovat situaci spojenou s těmito tématy ve školství. Tato práce zjišťuje postoje učitelů k těmto tématům a jejich práci s nimi v hodinách. Teoretická část práce přináší základní pojmy těchto témat a jejich interpretaci, zaměřuje se na historii feminismu, jeho vznik a vývoj ve světě a v českých zemích (respektive v Československu). Práce mapuje vývoj feminismu a genderové rovnosti v České republice od roku 1989 do současnosti. Práce prezentuje genderovou rovnost a feminismus v kontextu školství a vzdělávání. Tato část práce byla zpracována skrze výzkum založený na zkoumání literatury. Empirická část práce analyzuje rozhovory provedeny s pracujícími učiteli Základů společenských věd kvantitativně i kvalitativně a tudíž nabízí přehled toho, jaká nálada panuje v české společnosti s ohledem na tato témata. Rozhovory byly nahrávány, jejich obsah přepsán a výsledky...
This thesis deals with the issue of feminism and gender equality in society and, more specifically in education. Gender equality (as well as other types of equality) is an important part of a democratic society. The way feminism and gender equality are approached and discussed in school reflects and at the same time shapes how it is perceived in society. The goal of this thesis is to present the issue of gender equality and feminism, and analyse the situation specific to these topics in Czech schools. The aim of the thesis is to find out teachers' attitude towards these topics and the way they work with them in their lessons. The theoretical part of this thesis offers basic terms and their interpretations, focuses on the history of feminism its origin and progress in the world and in Bohemia (Czechoslovakia respectively). It maps the development of feminism and gender equality in the Czech Republic since 1989 until the present day and shows the attitude of the Czech society towards these issues. It presents gender equality and feminism in context of education. This part of the thesis was conducted with the use of literature- based research methodology. The empirical part of this thesis analyses the interviews conducted with working teachers of subject called "Basics of Social Sciences" both...