Archeogaming a kulturní dědictví hráčů digitálních her
Archeogaming and Cultural Heritage of Gamers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110819Identifiers
Study Information System: 203191
Collections
- Kvalifikační práce [14925]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Archeogaming, kulturní dědictví, digitální hry, digitální etnografie, herní artefakty, metahra, syntetické světyKeywords (English)
Archaeogaming, Cultural Heritage, Digital Games, Digital Ethnography, In-game Artefacts, Metagame, Synthetic WorldsTechnologický, mediální a kulturní vývoj lidské civilizace s sebou kontinuálně přináší pozůstatky v podobě kulturního dědictví. Jsou to zejména artefakty a znalostí, vypovídající o lidských kulturách v dávné i nedávné minulosti. Tento vývoj v posledních dvou desetiletích zásadně směřuje k životu a zanechávání kulturního dědictví v syntetických světech silně propojených se světem přírodním. Mezi tyto světy patří např. sociální sítě nebo digitální hry. Výzkumu dávné i nedávné lidské minulosti skrze kulturní dědictví v a o digitálních hrách za účelem širšího a obsáhlejšího pochopení lidské kultury se věnuje archeogaming. Tento zatím nerozvinutý a akademicky neetablovaný (jakkoli dřívějšími akademickými texty předpovídaný) interdisciplinární obor sdružující archeologii, herní a mediální studia využívá výzkumné metody a nástroje inspirované archeologií světa přírodního. Mezi používané metody patří také digitální etnografie a on-site výzkum, které byly využity pro výzkum hráčských pozůstatků v trojici syntetických světů digitálních her (GTA Online, Fortnite Battle Royale a Soul Calibur VI). Cílem provedeného výzkumu bylo popsat hráčské pozůstatky, objevit, jaké faktory je ovlivňují a objasnit jejich životnost v herních světech. Analýza dat nasbíraných po 60 výzkumných sessions napovídá, že artefakty...
Progression of human civilization in fields of technology, culture and media is closely tied to the creation of remains known as a cultural heritage. These artefacts and knowledge are testimonies of human cultures of distant and recent pasts. In last two decades, a trend of creating and living in synthetic worlds has emerged with social media and vast digital games being prime examples of such synthetic worlds. To better understand human culture, a new, yet undeveloped and academically unestablished (even though suggested by texts in past 30 years) interdisciplinar field has emerged: archaogaming. Its mission is researching distant and recent past through cultural heritage in and of digital games, connecting archaeology, game and media studies, using methods and tools inspired by archaeological practice. Among such methods belongs digital ethnography and on-site research, methods used in this Master's thesis' research. Its aim was to describe artefacts used and left in game worlds by gamers of three chosen digital games: GTA Online, Fortnite Battle Royale and Soul Calibur VI. Moreover, other goals of this research were to identify factors influencing such relics and their lifespan. Analysis of data collected during 60 gaming sessions throughout the trio of synthetic worlds suggests that artefacts...