WEARING THE MASK: Performativity in African American Drama from 1950 to 1970
Nosíme masku: Performativita v Afroamerickém divadle od roku 1950 do roku 1970
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110545Identifikátory
SIS: 202842
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ulmanová, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Afroamerický|afroameričané|divadlo|drama|performativita|rasa|rasismus|divadelní teorie|studium rasy|divadelní performance|Hnutí za občanská práva|Butler|Hansberry|Baraka|rasa v kontextu USAKlíčová slova (anglicky)
African-American|African Americans|theatre|drama|performativity|race|racism|theatre theory|studies of race|theatre performance|Civil Rights Movement|Butler|Hansberry|Baraka|race in the United StatesCílem práce je průzkum afroamerického divadla z hlediska performativity a popis vlivu konceptů, jako jsou passing a entrenchment, na díla afroamerických dramatiků v průběhu padesátých a šedesátých let dvacátého století. Za tímto účelem se první část práce soustřeďuje na popis performativity, a to nejprve na definici jejího původního významu v lingvistice a následné sledování jejího vývoje. Hlavní vliv na tuto část mají díla Judith Butler, Nadine Ehlers, Eve Sedgewick a Andrew Parkera. Práce Judith Butler jsou použity jako hlavní zdroj pochopení performativity v jejím současném významu, ale také umožňují definici performativního aktu zvaného "passing". Dílo Nadine Ehlers slouží k propojení performativity a rasy, a také jako základ pro popis takzvaného "entrenchmentu". Práce Eve Sedgewick a Andrew Parkera vytváří spojnici mezi performativitou a divadlem, neboť jsou v ní popsány takzvané "relations of spectatorship", které jsou základním stavebním kamenem divadla. Jelikož performativita, ať už na divadle, nebo kdekoli jinde, je založena na diskursu, poodhaluje další kapitola této práce obrazy a vztahy diváctví, které určovaly vývoj afroamerického divadla od jeho počátků. Zahrnují výstupy otroků, černé minstrely, ale i první pokusy o ryze afroamerické divadlo. Všechny aspekty společně utvořily základ,...
The goal of this thesis is to explore African American theatre through the lens of performativity and to show how the performative concepts of passing and entrenchment affected the writing of African American playwrights in the 1950s and 1960s. To this end, the first part of the work is focused on establishing performativity as a concept, starting with its origins in linguistics and then tracing its development. The main influences for this section are the works of Judith Butler, Nadine Ehlers, Andrew Parker and Eve Sedgewick. Butler's work on performativity is used as the main source for understanding performativity in its contemporary sense and to establish "passing" as a performative act. Ehlers' work serves to connect performativity to race and to show the use of "entrenchment" in performativity. Finally, Parker and Sedgewick's work provides a bridge between performativity and theatrical performance as they describe the "relations of spectatorship" necessary for the existence of theatre. Since performativity, in theatre or anywhere else, is based on discourse, the thesis will show the images and relations of spectatorship that defined African American theatre and performance since its inception. These include slave performance, black minstrelsy, but also the first attempts at quintessentially...